El comerç electrònic tindrà un paper rellevant en la contractació d'aquesta campanya de Nadal, que arrenca aquesta setmana amb el Black Friday.
"El sector de la logística serà el gran protagonista durant aquesta campanya de Nadal", explica l'empresa de treball temporal Randstad. "L'auge del comerç electrònic, una tendència consolidada durant el confinament, serà un dels responsables que la contractació no s'enfonsi més durant aquesta època".
Adecco preveu que hi haurà un 15% menys de contractacions respecte l'any passat, mentre que Randstad preveu un 34,5% menys. No obstant això, aquesta contracció serà menor de la prevista inicialment gràcies al comerç electrònic.
Tanmateix, la incertesa de la pandèmia també provocarà que les empreses apostin per més contractacions per ETT que habitualment per a així delimitar riscos, explica en una entrevista amb Efe el president de la patronal d'agències de col·locació Asempleo, Andreu Cruañas.
Els perfils més demandats
Logística i distribució, personal administratiu i atenció al client (sobretot telefònica) i comerç digital seran els perfils més demandats, tot i que també es continuaran reclamant dependents, comercials i reposadors.
Segons ha explicat a Efe el director d'Adecco Group Institute, Javier Blasco, la caiguda de l'ocupació en hostaleria i turisme per les restriccions aplicades en aquesta segona onada de la pandèmia es veurà compensada en part per la contractació al sector del comerç electrònic, on es firmaran un 30 % més de contractes que l'any passat.
La pandèmia, conclou Blasco, ha accelerat el procés de transformació que s'estava vivint al comerç i en molts altres àmbits, modificant patrons i formes de consum.
"Anem cap a entorns híbrids, que combinin el presencial i el digital i per als quals no serveixen esquemes rígids i s'ha de ser àgil i reinventar-se", adverteix.
Precarietat, segons els sindicats
UGT adverteix que l'auge del comerç electrònic se sustenta en molts casos en "la precarietat laboral i l'evasió d'impostos" i que "multiplica els riscos laborals i arrasa amb els drets laborals i socials".
En un comunicat, el sindicat ha assenyalat que l'arrencada del Black Friday "suposa un abús de competència i un cop mortal per al comerç tradicional i infringeix un dany ecològic enorme per la brutal explotació de recursos i generació de residus".
"És necessari prendre consciència d'aquesta realitat i desenvolupar polítiques que regulin l'activitat laboral de les plataformes digitals, posin fre als monopolis digitals, protegeixin el medi ambient i garanteixin el repartiment just de la riquesa", ha reclamat UGT.
El descens de les contractacions d'aquesta campanya trenca la tendència de creixement dels últims set anys. Tanmateix, no és el més acusat de la seva sèrie històrica, ja que és superat pel registrat en la campanya 2008-2009, segons Randstad, durant la crisi financera.