La línia de tren d'alta velocitat entre Madrid i Barcelona s'ha recuperat de la pandèmia de la covid, i ja té més passatgers que abans que comencés la crisi sanitària, el març del 2020. L'entrada en servei dels viatges low cost han afavorit aquest creixement. Així l'agost d'aquest any 308.991 viatgers han viatjat en alta velocitat entre les dues capitals, la qual cosa suposa un increment del 16,5% respecte al mateix mes de fa dos anys.
Es constata, segons ha destacat Adif en un comunicat, de l'èxit del procés de liberalització ferroviària, que ha permès no només incrementar el trànsit respecte a l'any 2019 sinó també fer-ho ara la crisi sanitària ara que encara segueix present. El 10 de maig passat va entrar en servei el nou operador francès Ouigo i dies més tard, el 23 de juny ho va fer el servei low cost de Renfe, Avlo.
El 63%, amb Renfe
La connexió entre Madrid i Barcelona registra els mesos d'estiu una reducció del trànsit, alguna cosa que enguany no ha passat a causa de l’oferta més gran i a la competència que ja existeix en aquesta línia, situant el seu índex de recuperació després de l'inici de la pandèmia en el 116,5%.
En el marc d'aquesta competència, el 63% dels viatgers que es van desplaçar a l'agost entre Madrid i Barcelona, i viceversa, van utilitzar els serveis de Renfe, mentre que el 37% restant van optar per Ouigo, ja que la primera compta amb més freqüències que la segona.
La llarga distància, un 72% per sota
En el seu conjunt, tota la xarxa espanyola de Llarga Distància, en la qual s'emmarca l'alta velocitat, encara es troba al 72% de les dades que registrava abans de la pandèmia, per la qual cosa el 116,5% registrat en l'única línia en la qual ja presta servei un nou operador posa de manifest la importància del procés de liberalització.
En aquest sentit, la pròxima incorporació en 2022 d'una tercera empresa ferroviària, Ilsa, així com l'inici de les operacions d'Ouigo en els corredors Madrid-Llevant i Madrid-Andalusia, permetran aprofundir en aquesta tendència.