El hub de descarbonització ha rebut aquest divendres l'aval definitiu de la comissió de reindustrialització de Nissan, que estudia alhora reservar una part de Zona Franca a un altre projecte sense descartar tampoc no introduir algun ús logístic. La comissió ha celebrat aquest divendres una reunió que es plantejava com a clau per confirmar l'aposta pel hub que lideren QEV Technologies i Btech, un projecte que preveu invertir 800 milions d'euros (entre 150 i 200 milions en ajuts públics) per produir vehicles elèctrics de diferent tipologia i amb marques diferents. Després de l'aval rebut, la comissió ha decidit iniciar converses directes amb els promotors per concretar detalls del projecte industrial i de l'ocupació que generarà. De moment, aquests han avançat que en una primera fase, en dos anys, estan en disposició d'absorbir els prop de 1.400 treballadors que queden per col·locar de Nissan i creuen que podrien arribar als 4.000 llocs de treball en cinc anys.
Segons han explicat a EFE fonts de la comissió, integrada per la multinacional Nissan, les administracions públiques i els sindicats, la proposta del hub no ompliria tot el centre de Zona Franca, el més important dels tres de la companyia nipona, i quedarien lliures entre 40.000 i 50.000 metres quadrats per a un altre ús industrial, la qual cosa faria possible l'entrada a la fàbrica d'un altre projecte. En aquest sentit, s'ha tornat a posar sobre la taula la possibilitat de dedicar algun espai, fins i tot en alçada, a una activitat de l'àmbit logístic. Els sindicats, els més reticents a acceptar aquesta activitat, s'han obert avui a valorar la proposta sempre que estigui vinculada d'alguna manera amb el hub i garantint condicions laborals d'igualtat per als treballadors.
Encara que fins ara es donava per fet que el hub es quedaria també amb el centre de Sant Andreu, han sorgit dificultats que podrien fer perillar el projecte, la qual cosa podria acabar per derivar una part d'aquesta activitat al centre de Montcada i Reixac. Tanmateix, Montcada estava destinada per al fabricant de motocicletes elèctriques Silence, que, si es confirma l'entrada del hub en aquesta fàbrica, podria haver de renunciar a ella i plantejar-se potser ocupar una part de Zona Franca. Entre altres iniciatives, els socis tractors del hub de descarbonització tenen previst rellançar la mítica marca EBRE, que en el passat va donar nom a vehicles de Motor Ibèrica, i acoblar vehicles d'una nova marca comercial especialitzada en el repartiment d'última milla.
El projecte contempla també continuar amb la producció d'algunes de les línies que ja té Nissan sota una nova marca. Segons els promotors del hub, des dels antics centres de producció de Nissan podrien sortir 30.000 vehicles el 2023 i arribar als 100.000 el 2025. Després de la reunió de la comissió, els sindicats han reunit en assemblea els treballadors a l'aparcament de Zona Franca per informar-los amb detall de les negociacions. La plantilla de Nissan es troba a les seves cases des del passat 31 de desembre, quan va expirar el seu contracte amb la multinacional nipona, i ha començat a cobrar l'atur.
Silence, a la Zona Franca
La taula de reindustrialització de Nissan, d'altra banda, ha ofert a Silence que s'instal·li a la Zona Franca, ja que ha certificat que el hub de descarbonització liderat per QEV i Btech serà l'encarregat de substituir el fabricant japonès en Zona Franca després que el propietari de la planta de Sant Andreu hagi decidit que vol reestructurar les naus, fet que deixa els terrenys fora de la reindustrialització. Amb això, la comissió ha proposat el hub de descarbonització, que s'havia de quedar els espais de Zona franca i de Sant Andreu, que s'instal·li també en el centre d'estampació de Montcada i Reixac, que fins ara s'havia ofert al fabricant de motos Silence. Al seu torn, s'ha proposat a l'empresa controlada per Acciona que comparteixi els terrenys de Zona franca.
Aquest moviment no ha estat gaire vist per Silence, que, de moment, ha assegurat en una carta que només està interessat en Moncada, ja que és una inversió que fa molts mesos que treballen i que ja tenien molt avançada amb la taula. "És un error perquè el projecte de Silence pot encaixar perfectament en Zona franca. Hi ha espai per fer-ho", ha dit Miguel Ruiz, secretari general de Sigen-Usoc en Nissan, que creu que la negativa del fabricant de motos es deu al fet que als terrenys barcelonins "hauria de pagar lloguer", i en els de Moncada ja havia arribat a un acord amb el propietari, que és la mateixa Nissan.