El fabricant de bateries elèctriques Schneider Electric està disposat a invertir 3.500 milions d'euros per reindustrialitzar les plantes de Nissan a la Zona Franca i mantenir la plantilla, segons ha explicat el president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre.
Sánchez Llibre, en una entrevista a l'ACN, assegura que es tracta d'un projecte "bastant ben elaborat" que també actuaria com a proveïdor de Seat i d'altres plantes del sud d'Europa. Segons el president de Foment, l'empresa vol instal·lar-se a Catalunya "sí o sí", i podria crear 3.000 llocs de feina directes i 18.000 indirectes. "Si a Catalunya no ve un fabricant de bateries elèctriques, d'aquí 10 anys pot desaparèixer el sector de l'automòbil", avisa Sánchez Llibre.
Mesa de l'Automoció
Davant la confirmació que Nissan tancaria les plantes a Catalunya, la patronal va impulsar la Mesa de l'Automoció, on hi ha representades el 95% de les empreses del sector i on es tracten les iniciatives per intentar ocupar el lloc de la marca nipona. Hi ha diverses ofertes sobre la taula, però la del fabricant de bateries elèctriques és la més avançada.
Tant el Govern com l'executiu espanyol estan al corrent de les converses amb el fabricant de bateries, del qual el president de Foment del Treball no vol donar més detalls per motius de confidencialitat de les negociacions. L'oferta s'haurà de negociar a la Mesa per a la reindustrialització de Nissan.
Altres aspirants
Aquesta empresa no és l'única aspirant a rellevar Nissan a partir del 2022, ja que també es treballa perquè s'hi instal·li un fabricant de busos elèctrics o una altra marca automobilística, tot i que en aquests casos les converses es troben en una fase més "incipient". Sánchez Llibre puntualitza que no es tracta de Tesla, amb qui només han tingut un contacte "indirecte". "Tenim alternatives potents i competitives que van en la direcció que quan passi el 2021 puguem aportar projectes industrials importantíssims", assenyala el president de Foment del Treball, que aposta perquè Barcelona continuï sent el "clúster més important de la mobilitat i de l'automoció" de tot l'Estat.
En qualsevol cas, segons Josep Sánchez Llibre, si properament no hi ha un productor de bateries elèctriques a Catalunya el sector de l'automoció podria desaparèixer en deu anys. "El primer que hem fet és buscar complicitats amb projectes internacionals que estan encantats de venir a Barcelona", subratlla el president de la patronal. Els principals aspectes que valoren els directius de marques estrangeres, especifica, són les infraestructures i la ubicació de la Zona Franca, propera al port i l'aeroport.
Chacón: "La feina dona el seus fruits"
L'exconsellera d'Empresa Àngels Chacón que aquesta iniciativa demostra que "el temps i la feina persistent acaben donant fruits". Chacón ha assegurat que ara cal "tancar els serrells" de l'operació que encara quedents. "Són bones notícies per molts famílies, el nostre objectiu".
Tremosa: molt bona notícia
El nou conseller d'Empresa, Ramon Tremosa, en una entrevista a Catalunya Ràdio, ha qualificat de "molt bona notícia" la probable instal·lació d'aquesta fabricant de bateries elèctriques als terrenys que Nissan i ha obert la porta a oferir ajudes públiques a l'empresa.
Tremosa ha explicat que hi ha "diversos candidats" per ocupar el lloc de la marca nipona i ha lloat que la consellera sortint, Àngels Chacon, hagi estat "molt discreta" en les negociacions.