La intel·ligència artificial ha estat imaginada, quasi sempre, com la construcció de robots autònoms, però no és pas així. La prova està en una empresa catalana, AllRead, que es dedica a l'aplicació de tecnologies de visió per computador i intel·ligència artificial per a la traçabilitat i monitoratge de mercaderies, dit d'altra manera, AllRead desenvolupa programari de lectura intel·ligent per a la digitalització de les cadenes de subministrament. Aquesta empresa catalana ha estat seleccionada pel fons Ports 4.0 amb l'objectiu de “trencar amb l'statu quo de l'OCR portuari i democratitzar les solucions de traçabilitat en el transport ferroviari de mercaderies”, segons explica el director d'operacions de l'empresa, Adriaan Landman. “Volem oferir una precisió superior als OCR tradicionals, a través de les tecnologies Deep Learning i Visió Artificial, i sense necessitat de grans infraestructures, maquinari o càmeres addicionals”, afirma Landman.
Concretament, el que ofereix aquesta startup catalana és un sistema de reconeixement que s'aplica a la traçabilitat, seguretat i control logístic portuari. Aquesta tecnologia s'instal·la en controls d'accés, dipòsits de contenidors, punts de càrrega i descàrrega i per al monitoratge de fluxos interns oferint una alta precisió fins i tot en situacions adverses, com en moviment a alta velocitat, en la foscor o en entorns amb pols i brutícia. Totes elles, condicions molt característiques de la indústria logística-portuària.
En els últims anys, la Comissió Europea s'ha enfocat a promoure el transport ferroviari per a afavorir una transició cap a una mobilitat neta, competitiva i connectada. Amb la contractació d'AllRead, els ports de l'Estat se sumen a aquest objectiu donant suport a tecnologies que permeten major visibilitat, traçabilitat i eficiència en el transport de càrrega intermodal. La solució d'AllRead es diu “Programari d'Identificació Intel·ligent en transport Intermodal (I2TI)” i permet l'omnipresència de la traçabilitat en les instal·lacions portuàries, en aixecar les barreres financeres i tecnològiques a la seva adopció. AllRead I2TI permet rastrejar eficaçment els actius de càrrega (contenidors, tankers, vagons, mercaderies perilloses…) en qualsevol lloc amb qualsevol càmera CCTV ordinària, que permet que els ports tinguin virtualment una capacitat de rastreig OCR omnipresent. Segons el director general, Miguel Silva-Constenla,“ens interessa en prioritat el rastreig de mercaderies transportades per ferrocarril, perquè la problemàtica de la traçabilitat és encara més aguda a Espanya. Amb aquesta solució, es reduiran dràsticament les ineficiències, els errors i els costos associats.”
El Port de Barcelona, impulsor de la proposta
Aquesta tecnologia ja es fa servir, per exemple, a Hutchinson Ports BEST, la terminal de contenidors semiautomatitzada del Port de Barcelona, que ja fa quasi un any que va apostar per aquest projecte accedint a realitzar les proves pilot. En aquest temps, la terminal ha anat donant el feedback necessari per a ajudar a augmentar la fiabilitat d'aquesta nova tecnologia. El sistema, desenvolupat per AllRead i implementat en la terminal BEST, identifica en temps real els contenidors i vagons que entren en el port per tren, amb una fiabilitat del 99% amb només dues càmeres. D'aquesta manera, s'aconsegueix saber quina posició ocupa cadascun dels contenidors dins del tren, facilitant i fent més eficient la gestió operativa d'aquesta part de la terminal.
Damià Calvet, president del Port de Barcelona, recorda també la prova pilot que AllRead va desplegar en les seves instal·lacions per a identificar contenidors i vagons, “en la qual es van analitzar 950 trens i 13.500 contenidors, assolint un nivell de precisió de lectura del 99%: un percentatge extraordinari”. El projecte va permetre optimitzar les operacions i automatitzar la recopilació de dades de les mercaderies, afavorint els processos de càrrega i descàrrega dels trens.