Les start-ups també han tingut el seu espai a les jornades de Sitges del Cercle d'Economia, on s’ha posat de manifest la virtut d’atracció de talent de Catalunya, en concret Barcelona, i les oportunitats que genera la ciutat comtal. A més, les notícies de les darreres setmanes d'empreses que instal·len seus a Catalunya amb la intenció de convertir-les en el seu hub europeu han marcat part de la xerrada.
El debat, amb personalitats del sector com la fundadora de SocialCar, Mar Alarcón; el director de regulació prudencial del Banc Sabadell, Maurici Lucena; el CEO de Schibsted Spain, Estanis Martín de Nicolás, i el fundador i soci d'Asabys Partners, Josep Ll. Sanfeliu, també ha abordat les principals problemàtiques de les start-ups a l’hora d’arrencar i la manca d’inversió en aquest tipus d’empreses.
Barcelona, la tercera ciutat escollida per emprendre
La capital catalana va entrar al rànquing de l’emprenedoria com una de les ciutats més atractives per emprendre-hi, i a més, només Barcelona concentra el 58% de la inversió d’start-ups a Espanya.
Mar Alarcón, que va fundar SocialCar el 2011 “en un moment en què el món de les start-ups era encara molt petit”, ha volgut destacar el fet que Barcelona ja s’està consolidant en aquest ecosistema, i que “una tercera part dels emprenedors venen de fora i es queden, per tot el que la ciutat ofereix”. Tot i això, Alarcón assegura que “és necessari mantenir aquest ecosistema d’atracció i retenció de talent que hem aconseguit”.
Per la seva banda, Estanis Martín és el CEO de Schibsted Spain, un grup noruec que ha apostat molt fort per Espanya comprant empreses —com Infojobs o Fotocasa—, i “una aposta molt clara per Barcelona, amb la intenció de convertir-la en el nostre hub, perquè és un molt bon lloc per atraure talent i on la gent vol venir a treballar”.
Crítiques al govern i falta d'inversió
Un dels grans problemes que comparteixen els emprenedors és la "falta d'inversió", produïda en gran part per "la poca implicació del govern central".
Maurici Lucena, director de regulació prudencial al Banc Sabadell, considera que “la promoció de R+D és una àrea que cal promocionar des del govern”. "És desitjable que el govern intervingui per millorar la productivitat de les empreses, però aquestes intervencions públiques han d’estar valorades dins del context", ha assegurat.
En aquest sentit, doncs, considera que "el sistema educatiu, el funcionament de la justícia, el sistema financer, etc, també tenen molt a veure amb la salut de l’ecosistema econòmic. Catalunya, i en concret Barcelona va en un molt bon camí".
D'altra banda, segons Alarcón, un dels problemes pels quals manca la inversió a Espanya és que "fa falta confiança, que l’ha de generar tothom, no només els emprenedors sinó tot l’ecosistema. La part reguladora per l’inversor ha d’estar molt clara i ser segura".
Alarcón explica que "la conselleria d’Economia de la Generalitat és l'única que ha fet un pas per impulsar l’emprenedoria i l’economia col·laborativa, una cosa que no s'ha fet a cap altra comunitat autònoma i molt menys al govern central".