L'associació Vegetales s'ha presentat aquest dimecres oficialment i dona el tret de sortida reclamant un reconeixement legal per part del govern espanyol i que siguin inclosos en els centres escolars com un element més bàsic de la taula d'alimentació.
Aquesta indústria, cada vegada més potent, està formada per marques com Alpro, Frías, Iparlat, Liquats Vegetals i Vivesoy, i s'ha compromès a treballar per un marc sectorial estable que acompanyi el creixement d'una categoria en auge i que planteja un canvi de paradigma en el sector de l'alimentació, més enllà d'aquell perfil voluntari que el consumidor té actualment.
Penetrar el mercat escolar
"Les alternatives vegetals han vingut per quedar-s'hi i cal normalitzar-les com a vies normals d'alimentació. Una via més sana i més sostenible", han subratllat des de Vegetales i han afegit que estan demostrant que "el sector plant-based pot ser més fort el que ens uneix que el que ens separa perquè el repte serà que la moda del vegetal segueixi sent una realitat".
L'associació de productors d'aliments i begudes 'plant-based' a Espanya, que ha reunit en el seu esdeveniment de presentació els principals líders de la indústria i les autoritats competents per abordar els reptes del sector, creixerà previsiblement un 10% el 2025.
La trobada, a què han acudit representants de presidència del govern espanyol i dels ministeris d'Agricultura, Pesca i Alimentació i de Consum, ha posat en valor un sector estratègic per al país per la seva aportació en clau de sostenibilitat, nutrició i vertebració territorial.
Suport de les administracions
D'aquesta manera, la indústria de l'alimentació vegetal a Espanya ha fet una crida a les institucions per aconseguir aquest reconeixement legislatiu, que atorgui seguretat jurídica al sector i que permeti consolidar-ne el creixement i donar confiança a tots aquells que formen part del seu ecosistema, des del pagès fins al consumidor final.
"Un reconeixement que dissipi dubtes sobre aquests productes i que estableixi quina aportació tenen en clau nutricional i en clau de sostenibilitat mitjançant, per exemple, que els aliments 'plant-based' formin part de qualsevol piràmide nutricional que es publiqui, o la seva inclusió entre les recomanacions de dieta per als menjadors col·lectius i escolars”, han destacat des de l'associació.
A més, la indústria ha demanat competir en igualtat de condicions amb tots els productes que presenten un perfil nutricional semblant a aquesta categoria de producte pel que fa a les càrregues fiscal de les begudes vegetals. Actualment, Espanya se situa com a líder europeu en penetració de consum de begudes vegetals, representant gairebé el 70% del total del mercat plant-based.