A l'estiu. La definició de la gestió dels terrenys de Nissan i el projecte industrial s'ha endarrerit fins al mes de juliol, segons ha informat el comitè d'empresa en un comunicat. Concretament, el projecte de licitació per a la gestió dels terrenys de la planta de Nissan a Barcelona i l'assignació del projecte industrial es definiran el mes de juliol. És a dir, els sindicats han indicat que en la reunió d'aquest divendres a la tarda s'ha estipulat que el procés d'adjudicació de la gestió del terreny s'ha d'enllestir durant el mes de juliol, quan està previst que es decideixi com i quines empreses ocuparan els terrenys que fins fa uns mesos operava l'automobilística japonesa a Barcelona. S'ha establert un calendari per gestionar el procés, que ha de liquidar-se juntament amb l'assignació del projecte industrial durant el mes de juliol.
Després de la reunió de la mesa de reindustrialització, on hi ha el govern espanyol, la Generalitat, la direcció de Nissan i els sindicats, els representants sindicals també han explicat que han ofert a Silence "assolir un acord" per al projecte de reindustrialització, després que el fabricant hagi amenaçat aquesta setmana amb abandonar-lo. "Els comitès d'empresa seguim mostrant el nostre oferiment per assolir un acord que des del primer moment està a la taula de negociació", han detallat en el comunicat. Els comitès d'empresa subratllen que la reunió amb la companyia de la setmana vinent s'ha marcat per al dimarts.
Un concurs per trobar un operador logístic
Així mateix, el concurs per trobar un operador logístic per Nissan tardarà més de dos mesos a resoldre's. El Consorci de la Zona Franca (CZF) ha anunciat en una reunió de la mesa que presentarà en un parell de setmanes els plecs de la contesa, que té l'objectiu de buscar el gestor dels terrenys que després els pugui llogar a altres empreses. Un cop publicat el concurs hi haurà un mes per presentar ofertes i trenta dies més per resoldre-les, segons fonts coneixedores de la mesa de reindustrialització de Nissan que s'ha reunit aquests divendres. La trobada ha acabat amb "molts dubtes" per un procés que s'està allargant més de sis mesos del que estava previst.
Les empreses que opten a la reindustrialització, el 'hub' de descarbonització liderat per QEV i Btech i el fabricant Silence, han reclamat concrecions. El primer ha demanat una carta d'intencions sòlida per poder aconseguir finançament. Silence ha presentat un ultimàtum a la taula i ha amenaçat de buscar altres alternatives. La marca propietat d'Acciona necessita instal·lar-se l'1 de juliol per poder començar a fabricar el nanocar S04. Per mirar d'esclarir la situació, els membres de la mesa es trobaran amb Silence la setmana que ve. La propera mesa de reindustrialització es reunirà d'aquí a dues setmanes.
Possibles mobilitzacions
La setmana passada, els sindicats de Nissan de Barcelona van amenaçar de portar a terme mobilitzacions si les administracions públiques no prenen al més aviat possible les decisions que fa setmanes que estan pendents i que estan endarrerint l'inici del projecte de reindustrialització. "La lentitud en les decisions està dilatant l'inici dels projectes seleccionats i això és una cosa que no permetrem. Fa molts mesos que treballem", van assegurar les seccions sindicals Sigen-Usco, CCOO, UGT i CGT en una carta oberta feta pública el passat 26 d'abril.
A la reunió de la taula del mes de març es va decidir abordar la gestió del lloguer del conjunt dels terrenys de la planta de Zona Franca mitjançant un operador únic, que seria el responsable de gestionar tant les zones on s'ubicaran tant el hub d'electromobilitat i Silence, com les destinades a les activitats logístiques i a altres complementàries. El CZFB és el responsable d'obrir el concurs per escollir l'operador logístic. El D-Hub és el principal projecte escollit per reindustrialitzar Nissan i proposa crear un parc industrial a la Zona Franca per assemblar vehicles elèctrics d'última milla i una furgoneta de la marca Ebro, una iniciativa que ocuparà la major part de la factoria i que donaria feina a un miler de persones. En aquests moments, els 1.400 treballadors de Nissan que van ser acomiadats després de la marxa de la multinacional japonesa el 31 de desembre són a casa cobrant l'atur i esperen emprendre la nova activitat abans que se'ls acabi el subsidi.