Carlos Castillo dirigeix el grup d'investigació sobre Big Data al centre tecnològic de Catalunya (Eurecat). Les seves principals àrees d'influència són la qualitat i la credibilitat del contingut web així com la recerca amb adversari. En aquesta entrevista a El Nacional, Castillo reivindica que l'anàlisi de dades és el futur. Es tracta ja d'una necessitat econòmica i, per entendre-ho, cal pensar com un consumidor. Però, cal anar amb compte perquè "els algoritmes poden acabar fomentant desigualtats i encasellant persones en sectors socials". Culpa de la màquina o el seu creador? "El Big Data no és un sistema que ens salva de tot sinó una pràctica", conclou.
Una pinzellada inicial de Big Data
El Big Data és una sèrie de tècniques que reconeixen l'anàlisi moderna de grans volums de dades que requereixen processos industrials. Tots analitzem dades utilitzant eines que tenim a mà.
L'anàlisi de grans dades és una necessitat econòmica
Quin tipus d'eines?
Precisament aquí és on es produeix el canvi de paradigma. El volum, la rapidesa i la complexitat de les dades fan que les eines artesanals ja no ens serveixin. Ara, necessitem eines de caràcter industrial.
Com ajuda això a l'empresa?
Es podria dir que l'anàlisi de grans dades és una necessitat econòmica. Les empreses que volen extreure valor de les dades necessiten utilitzar tècniques específiques. Cal pensar quines coses agraden als consumidors i optimitzar el procés.
Els mateixos algoritmes poden acabar fomentant desigualtats i encasellant persones en sectors socials
No s'hi val tot.
Al marge de la privacitat, no s'ha d'arribar a exemples extrems. Els mateixos algoritmes poden acabar fomentant desigualtats i encasellant persones en sectors socials.
Un exemple?
Un ordinador pot decidir atorgar un crèdit en un procés discriminatori i opac. En l'àmbit europeu, s'està debatent al voltant del dret a l'explicació. L'objectiu és guanyar en transparència.
Culpa de la màquina o del creador?
Cal recórrer a la persona que ha configurat l'algoritme. Volem que l'Administració pública prengui una decisió partint de dades, evitant així que es creïn sistemes opacs. Cal gaudir dels fruits de l'anàlisi de dades.
El Big Data no és un sistema que ens salva de tot sinó una pràctica
I els consumidors, també poden divertir-se?
Personalitzar és el nou paradigma del consumidor. Un exemple molt interessant és la medicina personalitzada. Arribarà un punt en què el tractament de cada un es farà a compte particular. El món amb tecnologia és una mica més complicat. Creem problemes però també solucions per protegir la privacitat i evitar la discriminació i, de nou, augmentar la transparència.
Un pronòstic del Big Data.
El futur és aquí. No s'ha de saltar cap etapa sinó anar fent petits experiments. Tanmateix, el Big Data no és un sistema que ens salva de tot sinó una pràctica.
Quin tipus de pràctica?
Preguntes concretes per treballar en problemes particulars.