Josep Ventura és el director general de l'empresa de serveis funeraris Áltima. En aquesta entrevista a El Nacional, desvetlla les claus del projecte de municipalització de l'Ajuntament de Barcelona en un tema tan sensible com els serveis funeraris. A l'espera que es resolguin les al·legacions a la creació d'una empresa funerària municipal durant el ple de l'Ajuntament del pròxim 31 de març, Ventura deixar clar que la municipalització dels serveis funeraris és inviable. Almenys, econòmicament. Pas a pas i amb un informe intern a la mà, procura desmuntar cadascun dels arguments del consistori en defensa del seu projecte municipal. A l'epicentre de la confrontació per un servei que es va liberalitzar el 1996, s'hi troben un gran ventall d'arguments. Preus, competència, transparència, qualitat i beneficència també hi són presents.
En quin punt es troba el projecte d'empresa funerària municipal?
El període d'al·legacions a la creació d'una empresa funerària municipal va finalitzar el 8 de febrer. Ara falta la modificació d'ordenances dels serveis funeraris i cementiris així com la venda del 15% que l'Ajuntament encara té en els Serveis Funeraris de Barcelona. Durant el ple del 31 de març, es sotmetran a votació aquestes al·legacions. Estem pendents de si es compleix el calendari.
Quines al·legacions han presentat?
Fins al moment, hem presentat al·legacions en l'expedient de creació d'una funerària municipal i després s'obrirà un altre període per presentar al·legacions a les ordenances de serveis funeraris i de cementiris.
El que sí que qüestionem és que també tingui el monopoli de crematoris
Cementiris de Barcelona és una empresa del grup Barcelona Serveis Municipals. Tenen els nou cementiris de la ciutat.
Això no ho qüestionem. El que sí que qüestionem és que també tingui el monopoli de crematoris. L'Ajuntament de Barcelona va decidir fa anys que només es podien tenir dins els cementiris mentre que altres ciutats, es pot instal·lar a qualsevol lloc sempre i quan es compleixin les normatives urbanístiques.
Quina és la defensa per municipalitzar els serveis funeraris?
Aquesta decisió està basada en diferents arguments d'un informe que nosaltres desmunten en les nostres al·legacions. Per començar, l'Ajuntament considera que el preu dels serveis funeraris està un 30% per sobre del que hauria de ser i no està justificat. Es parla d'un preu d'entre 4.500 i 6.500 euros i Áltima aporta un informe on queda detallat que el nostre preu mig sense IVA és de 2635 euros i amb IVA, 3.164 euros. De fet, si analitzes el pla que han fet de viabilitat econòmic, el seu preu dels serveis funeraris és molt similar al que Áltima té actualment.
Què és el que no està bé del seu informe?
Utilitzen un informe de l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) que està fora de termini ja que inclou dades del 2013. Tampoc es considera quin és el nostre preu mig i això que tenim un 24% de quota de mercat. Només es donen dades dels serveis funeraris de Barcelona que és el nostre competidor. Metodològicament, aquest informe no esta bé ja que tampoc fixa quina és la tipologia de servei. Demanem a l'Ajuntament que faci una bona anàlisi del preu dels serveis funeraris així com dels ingressos i despeses.
Demanem a l'Ajuntament que faci una bona anàlisi del preu dels serveis funeraris així com dels ingressos i despeses
Des del consistori també es vol garantir la liberalització i transparència del sector
Les seves condicions de competència no són reals. Diuen que tenim una quota de mercat del 15% quan realment tenim un 24%. La qualitat del servei està garantida i tenim dades de satisfacció del usuaris molt positives. També tenim totes les nostres tarifes i preus exposades a les oficines i a la pàgina web per garantir una transparència total. Cada any enviem a l'Ajuntament aquesta informació perquè tinguin constància dels preus. Pel que fa a la competència que és bastant elevada, el principal problema és que el consistori va establir unes ordenances que eren molt restrictives i exigeixen uns estàndards alts de qualitat. Però, en el nostre cas ja vam complir fa 10 anys amb aquests estàndards en fer una inversió de 14 milions a Barcelona.
Per tant, la barrera d'entrada a la competència ve de les ordenances?
Totalment. Potser aquests estàndards de qualitat han fet que no hi hagi més competidors. Actualment, hi ha lliure competència però si l'Ajuntament flexibilitzés les ordenances, entrarien més operadors. Si es facilitza la instal·lació de tanatoris, tots podrem tenir-ne més i serà més fàcil entrar a la ciutat.
És viable la inversió que vol fer l'Ajuntament?
Aquest és el segon punt de les nostres al·legacions. Hem revisat el pla de viabilitat que han fet per justificar aquesta inversió i creiem que té una sèrie de mancances i inexactituds. La diferència està en els ingressos. Tant el nombre de serveis que pretenen establir com el nivell de preus serà diferent a la pràctica. També preveuen una inversió de 3 milions i mig mentre que Áltima calcula que la inversió real seria de 4,2 milions. S'han oblidat d'alguns conceptes. Si es té en compte tot plegat fan que aquest projecte de funerària municipal sigui inviable econòmicament. Aquesta inversió té dubtosa rendibilitat. Hi ha mesures prèvies que tenen més sentit.
Posi'm un exemple
Modificar les ordenances i deixar que hi hagi més operadors que s'estableixin a Barcelona. Si l'Ajuntament crea una empresa de serveis funeraris a través de cementiris de Barcelona té una avantatge competitiva respecte la resta. Es beneficia d'una estructura, uns serveis i unes directrius en funcionament. Alhora, poden gaudir d'una adjudicació directa d'un terreny i això vulnera el principi de què un ajuntament ha de fer qualsevol activitat en igualtat de condicions amb les empreses que l'estan exercint. Nosaltres hem hagut de passar un procés molt llarg per poder establir-nos. Vam inaugurar el tanatori de la Ronda de Dalt el 2006 però teníem el procés iniciat des del 1999 quan vam identificar els terrenys.
Si l'Ajuntament crea una empresa de serveis funeraris a través de cementiris de Barcelona té una avantatge competitiva
Per què és tan llarg?
Has de fer una sèrie de passes, modificacions, plans urbanístics amb els seus respectius terminis. L'Ajuntament pretén fer-ho amb dos anys i mig en un solar que a més és zona verda. Per això, el consistori haurà de fer tota una modificació del pla general metropolità. També hi ha uns límits per la llei de carretes que inhabiliten modificar-ho on ells tenen previst. La normativa urbanística també està gestionada per l'Ajuntament. Les avantatges competitives distorsionen el mercat i fan el projecte inviable també des d'un punt de vista legal.
No ha funcionat cap empresa funerària municipal?
Aquest servei es va liberalitzar l'any 1996. En els últims anys, les empreses que eren més públiques han tendit a la privatització. Sí que hi han empreses de serveis funeraris públiques que estan funcionant però segurament perquè tenen una posició de monopoli. Ara bé, a la inversa, no hi ha hagut mai cap ajuntament que hagi creat una empresa funerària.
I el cas de Madrid?
L'Ajuntament de Barcelona potser es pensa que el cas de l'Ajuntament de Madrid és similar. Però en el cas de Madrid, l'Ajuntament tenia un 51% de l'empresa de serveis funeraris i quan van veure que aquesta empresa mixta s'acabava tal i com estava previst, es van quedar el 100% de la propietat. Però en cap cas, s'ha creat una empresa nova de serveis funeraris.
No hi ha hagut mai cap ajuntament que hagi creat una empresa funerària
Des de l'Ajuntament, també es defensa que la funerària pública garantirà la qualitat i la beneficència
Actualment, estan garantides no només a Barcelona sinó a tota Catalunya. És un fet diferencial respecte a la resta d'Espanya. A Catalunya, hi ha una llei de serveis funeraris que determina que cada ajuntament tindrà les seves ordenances i s'obliga a qualsevol operador que hi hagi establert a realitzar els serveis de beneficència. Des del dia que es va liberalitzar fins a avui, mai hi hagut cap problema amb les beneficències. És molt senzill. L'Ajuntament dona un certificat a la família i aquesta ens l'entrega a nosaltres perquè prestem el servei gratuïtament. El servei de beneficència està garantit i em sorprèn que vulguin garantir allò que ja està garantit.
Municipalitzar els serveis funeraris podria ser un cas similar a municipalitzar el servei d'aigües?
Hi ha un tret diferencial: les aigües ja són municipals i ja hi ha una empresa concessionària que presta el servei. En els serveis funeraris, és diferent des del 1996 quan es va decidir que no era un servei públic sinó un servei liberalitzat. Els cementiris continuen sent un servei públic. L'Ajuntament ha de garantir amb les seves ordenances que es procedeix correctament i que s'estableixen uns mecanismes de control. Posar-se actuar com operador no té cap sentit quan ja hi han empreses que ho estan fet. Implicarà una distorsió de mercat.