Espanya ocupa el tercer lloc a Europa —darrere del Regne Unit i Alemanya— quant a la pèrdua de vols durant el 2020, amb 880.000 menys. Sobre els passatgers, perd 150 milions per la crisi derivada de la pandèmia de la Covid-19, segons l'Organització Europea per a la Seguretat de la Navegació Aèria, Eurocontrol.
El màxim descens de trànsit es va produir a mitjans d'abril, del 95% respecte a 2019, romanent per sota del 90% fins a mitjans de juny. Al juliol, d'altra banda, es va recuperar en gran mesura. El passat 1 d'agost va assolir el seu punt àlgid amb 2.823 vols entre sortides i arribades, xifra que va anar reduint-se durant el mateix mes gradualment. Al setembre també va disminuir de forma accelerada, segons ha informat aquest dimarts Eurocontrol.
El seu director general, Eamonn Brennan, ha assenyalat que l'economia espanyola s'ha vist "durament afectada" per la pandèmia i que els vols nacionals —així com els que arriben o surten del país— s'han reduït un 72% respecte l'any passat. El nombre de passatgers ha caigut un 83%.
Analitzant les dades de la setmana passada, el trànsit nacional continua sent el principal, en veure's menys afectat, amb una caiguda interanual del 44%. Li segueix el que entra i surt del Regne Unit, Alemanya i França, en tant que Àfrica del Nord lidera les operacions procedents de fora d'Europa, seguit de prop per l'Orient Mitjà.
Iberia i Ryanair veuen reduïts els seus vols un 71%
El principal aeroport espanyol, el d'Adolfo Suárez Madrid-Barajas, va registrar la setmana passada una caiguda del 70%, amb una mitjana de 355 moviments, i el de Barcelona, del 72%. Altres aeroports espanyols van registrar un descens similar, a excepció dels canaris, que van experimentar reduccions inferiors —d'entre un 53% i un 37%—.
Les principals companyies aèries que operen a Espanya s'han vist afectades de la mateixa manera, amb un descens de les operacions la setmana passada del 71%, Ryanair; del 65%, Vueling; del 71%, Iberia, seguides per volum d'Air Nostrum, amb un 59% de vols menys, i Air Europa, amb un 68% menys. Les aerolínies actives a les Illes Canàries han patit reduccions "notablement inferiors", del 35%, Binter Canarias; del 25%, Canàries Airlines, i del 9%, Canary Fly.
El transport de mercaderies va romandre estable, augmentant al setembre, i els vols no regulars es van veure menys afectats que els regulars, tant els tradicionals com els de baix cost. L'aviació de negocis es va recuperar més ràpidament, però la situació va empitjorar a l'agost i al setembre.