Esteban Redolfi és el director executiu del 4 Years From Now (4YFN). Un congrés que ell mateix defineix com "una plataforma de negocis per l'ecosistema de startups en el sentit més ampli" i que coincidint amb la setmana del Mobile World Congress (MWC), ha tancat la seva quarta edició amb la participació de 600 startups, 700 inversors i més de 19.000 visitants, un 60% més que l'any passat. Rècords in crescendo. En aquesta entrevista a El Nacional, Redolfi explica què fa del 4YFN un congrés únic a l'alçada de molt pocs i quin paper juga a Barcelona dins "el Silicon Valley europeu".
Partidari de distingir entre la política de maquillatge i la política de veritat, reitera que entre Barcelona i Madrid no hi ha rivalitat. Almenys, pel que fa a l'ecosistema de startups. Filòleg de formació, Redolfi ens deixa una frase per a la memòria de la post-veritat tecnològica: "Estem donant per bo tot avanç tecnològic sense pensar quin impacte pot arribar a tenir a la societat."
Com definiria el 4YFN?
El 4YFN és una plataforma de negocis per l'ecosistema de startups en el sentit més ampli. De fet, no mirem només a emprenedors o startups sinó també a grans corporacions, inversors, programes d'acceleració o governs. Des de Mobile World Capital, fem una sèrie d'activitats durant tot l'any que permeten que els actors estiguin connectats i intercanviïn tant coneixements com recursos.
Quina mena de recursos?
En el primer que s'acostuma a pensar és en els diners però també hi ha altres recursos com són plataformes o coneixements de mercat, comunicació o marketing especialitzat. Una gran corporació té una musculatura que una startup no té però en canvi, una startup té tecnologia, innovació, canvi i disrupció. Tot allò que forma part de la cadena de valor. La barreja és interessant.
El 4YFN és l'esdeveniment de l'ecosistema català. Tot el món ha vingut tres dies per veure què està passant a Barcelona
El lloc ideal per a qualsevol startup...
És la nostra aposta. Aquest any han vingut grans gurús de corporacions i startups. Per exemple, el director general d'Alibaba a Europa, Terry von Brian, o el director de producció i innovació de Netflix, Michael Spiegelman. Podries considerar que Netflix és una startup tot i que també és el referent en les noves maneres de consumir continguts audiovisuals i ja comença a tenir un pes específic tan potent com qualsevol canal de televisió. Ells vénen a compartir per què fan les coses com les fan, què veuen i què creuen que vindrà. Poder escoltar-los i parlar amb ells en directe és únic.
Què diferencia el 4YFN de la resta de congressos?
Esdeveniments de startups n'hi ha molts però que tinguin aquest nivell de speakers, pannels i formats amb stages on compartim recursos i coneixements, n'hi ha realment molt pocs tant a Europa com al món. L'ecosistema de Barcelona ho està aprofitant molt i aquest és un dels motius pels quals està creixent i està guanyant pes internacional. Tenim tota mena d'activitats de networking entre corporacions i startups: pitching sessions, networking drinks o pitch the press, entre d'altres.
Netflix és una startup referent en les noves maneres de consumir continguts audiovisuals
Com és la representació catalana?
Molt potent. Juguem a casa com quan el Barça juga al Camp Nou. El 4YFN és l'esdeveniment de l'ecosistema català. Tot el món ha vingut tres dies per veure què està passant a Barcelona. També hi han estat presents Barcelona Activa i Acció que alhora són patrons de la fundació Mobile World Capital. De les 600 startups que ha tingut aquesta edició del 4YFN, 134 són catalanes.
La fundació Mobile World Capital és un cas d’èxit de col·laboració público-privada?
Sí, sense dubte. M'agrada remarcar que a la fundació hi conviuen GSMA, l'Ajuntament de Barcelona, la Generalitat, l'Estat espanyol i tots estan alineats amb el mateix objectiu. Aquí no hi ha les baralles polítiques sinó que tot es centra en l'aposta per fer de Barcelona i Catalunya un referent en els hubs tecnològics europeus. L'esperit que hi ha darrere d'un projecte com 4YFN o Mobile World Capital és la col·laboració coral de l'ecosistema startups. No hi ha cap startup que pugui ser totalment innovadora de forma aïllada i per això, s'ha d'obrir al diàleg i a solucions conjuntes.
El 4YFN podria superar mai les xifres rècord del Mobile World Congress?
No vindria bé per cap dels dos que un es fes més petit a costa de què l'altre es fes més gran. Tots dos han de créixer. Ara bé, són models completament diferents i complementaris. El Mobile té un volum de negoci i un pes en la indústria de les telecomunicacions que és innegable com a esdeveniment més gran de la indústria. Vénen absolutament tots els representants i el millor de tot és que passa a la porta del costat del 4YFN. De fet, el 4YFN es crea fruit de la necessitat de l'ecosistema startup de brillar i guanyar protagonista al costat d'un gegant. Dintre del Mobile és impossible perquè hi ha veritables ciutats construïdes i una startup no té el pressupost per poder destacar-hi. Cada any vénen més persones del Mobile i es passen els 3 dies al 4YFN. Vénen d'empreses com Samsung, Huawei, IBM i busquen innovació i nous models de negoci.
La fuga de talent és mobilitat per les startups
Segons l’últim informe Startup Ecosystem Overview, Barcelona és el 5è 'hub' tecnològic més potent d’Europa. Es contradiu això amb les informacions de fuga d'empreses?
L'importat és precisament no veure-hi contradicció. La mobilitat és un factor més dintre d'aquest ecosistema. Allò que en altres indústries és una fuga de talent, dins l'ecosistema startup és mobilitat. No vol dir que la gent marxi per no tornar. Una startup s'ha de moure on està el negoci i els recursos per fer el següent pas. Si en un moment donat a Londres no troba aquesta sortida doncs buscarà el mercat més li interessi: Barcelona, París o Berlín. O potser San Francisco o Shanghai. La lluita per mantenir atrapades les startups és estèril i impossible per naturalesa. S'ha de mantenir un volum suficient i rellevant dins de cada ciutat.
Barcelona és una marca internacional
A Barcelona s'està creant talent natiu constantment. Tenim grans empreses de coneixement, grans centres de desenvolupadors, grans escoles de negoci i universitats de referència a nivell europeu. Ara bé, la cultura està canviant. Molts emprenedors que es troben a Barcelona no són d'aquí i amb això, s'aporta aquest intercanvi constant. Correus, HP, Seat o Nestlé s'estan implicant en programes d'acceleració. Canvia la mentalitat dels sistemes i també la dels inversors internacionals. Fa 3 anys, eren un terç dels que són ara. El 4YFN posiciona Barcelona com un centre referent una vegada l'any i estableix connexions amb Shagnhai, Tel Aviv o Smart Cities.
Seguirà pujant en el rànquing?
La lluita no està en ser el tercer o el segon sinó en mantenir-se dins el top cinc. I també s'ha de veure a nivell global. No podem veure Europa com la competència ja que el gran referent està a San Francisco. Tot i que Londres és la número 1 d'Europa en volum, no és ni la meitat que Silicon Valley. En aquesta línia, Barcelona ha de buscar el seu encaix en el Silicon Valley europeu i seguir guanyant posicionament en la seva indústria. Això també implica capturar talent, negocis i projectes.
No totes les indústries de Silicon Valley són iguals
Per un tema de cultura, Barcelona està molt enfocada al retail i als markets. En això som líders a nivell europeu. També està ressorgint el Big Data relacionat amb el turisme. Hem d'aprofitar aquesta cultura comerciant que tenim i utilitzar la tecnologia i les startups per desenvolupar un hub especialitzat.
Seria un error posar-nos en la dicotomia Barcelona-Madrid quan en realitat els competidors són molt més grans i poderosos
La rivalitat entre Barcelona i Madrid traspassa fronteres més enllà del futbol?
Hi ha excel·lents sinergies i col·laborem a tots els nivells. Són moltes les empreses espanyoles que estan mirant l'ecosistema barcelonès així com el madrileny. Seria un error posar-nos en la dicotomia Barcelona-Madrid quan en realitat els competidors són molt més grans i poderosos. Allà és on hem d'anar a lluitar realment.
Tampoc hi intervé la política?
Jo intento distingir la política de maquillatge i la política de veritat. La política de maquillatge té gestos per treure un titular o sortir als mitjans. Això és part del joc però el més important és que al final les polítiques institucionals no s'han modificat. Tant el 4YFN com el SouthSummit volem contribuir a què les startups tinguin més recursos. No ens fem ombra ni tan sols en el calendari. La política de fons, està totalment coordinada.
Cap on avança la tecnologia?
Les aplicacions d'intel·ligència artificial per fer prediccions i interaccions humanes estan avançant a passos de gegant. Com per exemple, la traducció simultània sense necessitat d'intervenció humana. És bastant sorprenent. Tot canviarà a partir de la realitat virtual i la seva aplicació en el dia a dia. Es convertirà en un pensament tan comú com agafar un mòbil. L'Internet of Things (Iot) també es una gran eina per la millora de la vida de la gent. Estem molt a prop dels objectes connectats i intel·ligents. La tecnologia ja existia quan se'n va començar a parlar però llavors era extremadament cara.
La realitat virtual es convertirà en un pensament tan comú com agafar un mòbil
En una entrevista amb el director tècnic de Desenvolupament d'Aplicacions Cognitives d'Everis, Antonio Garcia Morte, tractàvem la problemàtica de la moral machine
El problema de l'ètica és que per definició és bastant individual. Compartim uns valors perquè estem criats en una mateixa cultura però segur que discrepem en algun punt. Això passa quan defineixes un producte massiu des d'una ètica que s'ha de complir i que no és sempre comuna. Fins i tot en un cas menys extrem que el de la Moral Machine, si un cotxe autònom té un accident i produeix desperfectes en una faça d'un edifici, s'ha de pensar qui ho paga. L'amo del cotxe que no estava conduint, el fabricant del cotxe, el fabricant del software, el que ha construït la carretera? Abans, era molt fàcil: el que conduïa tenia la culpa.
El gran repte de l'ètica autònoma
Ara hi ha diferents elements que estan intervenint dins d'una mateixa decisió. Hi ha una reflexió a nivell de negoci però també a nivell de societat perquè a nivell personal, crec que estem donant per bo tot avanç tecnològic sense pensar quin impacte pot arribar a tenir a la societat. S'ha de començar a parlar seriosament d'això en plataformes d'experts com el Barcelona Mobile Week però també en escoles, universitats o famílies. Encara hi ha aquesta sensació que com no ho controlo del tot, és millor no parlar-ho però al final, acabem controlant allò que volem controlar. La tecnologia ens permet decidir el nostre nivell de privacitat o d'interacció però hem de ser conscients que els responsables, al cap i a la fi, som nosaltres. Ningú ens donarà la solució i com a societat hem de discutir fins on volem arribar. Parlem-ho.