La ministra d'Indústria, Reyes Maroto, ha anunciat aquest dimecres que Extremadura, a través de la col·laboració publicoprivada, ha establert les bases per liderar un dels projectes internacionals més importants d'emmagatzemament energètic, ja que, amb una inversió de més de 1.000 milions d'euros, comptarà amb la primera fàbrica de cel·les de bateries del sud d'Europa, entre altres baules de la cadena de valor d'aquest sector.
Amb això, Extremadura es convertirà en l'única comunitat autònoma que comptarà alhora amb un jaciment i una planta de transformació de liti, a Canyar (Càceres); una planta de níquel, ubicada a Monesterio (Badajoz); una factoria de càtodes, que s'ubicarà a la província de Càceres, i una planta de fabricació de cel·les de bateria, a la Plataforma Logística del Sud-oest d'Europa, a Badajoz.
Aquest conjunt de baules representa l'eix principal d'un sector, el de les fàbriques de bateries, que forma part del futur més immediat de la nova revolució industrial, tecnològica i mediambiental, a la qual aspira el govern espanyol. A més, Extremadura aspira també a acollir la fàbrica d'acoblament de bateries destinada a l'automoció, un projecte que pretenen altres territoris, com per exemple Catalunya, que vol ubicar-la a Martorell.
El soci referencial del conjunt empresarial del projecte d'emmagatzemament energètic a Extremadura, Alejandro Ayala, i el conseller delegat de Phi4Tech, Mario Celdrán, han desgranat els diferents nivells —mines, transformació i fabricació— d'aquesta iniciativa, que suma una inversió de poc més de 1.000 milions d'euros i una previsió de 1.300 llocs de treball directes.
Fàbrica de bateries
Un dels pilars del projecte serà la fàbrica de cel·les per a bateries, amb una inversió de 400 milions d'euros, i es preveu la creació de 200 llocs de treball en una primera fase i de 500 més en el moment de màxima producció.
La fàbrica tindrà una capacitat final de 10 gigues (GW), "que podria assolir els 20 gigues depenent de la demanda", segons Celdrán, planificada modularment al llarg del temps en cinc mòduls de 2GW.
La proposta de Phi4tech per a aquesta planta és crear un híbrid de bateria i supercondensador d'última generació que assegura "la càrrega ràpida, una alta durabilitat i una química extremadament favorable amb la millor ràtio càrrega/descàrrega del mercat".
Afectarà la fàbrica de bateries que vol Seat a Martorell?
Al principi, aquest projecte està al marge de l'anunci del grup Volkswagen i, segons les dades presentades, la producció de la planta quedaria molt per sota del volum que necessitaria la planta de bateries per a automòbils que Seat vol col·locar a Martorell, que seria de 40 GW.
De fet, Ayala ja ha deixat clar que aquest "és un projecte integral d'emmagatzemament energètic que va més enllà de l'automoció" i ha afegit que els primers clients que tindrà el projecte no seran del sector de l'automoció, sinó que seran del sector de la informàtica.