Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) xifra en 900 milions d'euros les inversions que durà a terme dins l'Agenda Estratègica 10/30, segons ha explicat avui en un acte telemàtic Ricard Font, el president de la companyia. L'Agenda Estratègica 10/30 preveu actuacions fins a l'any 2030 per millorar la xarxa ferroviària i, segons ha explicat Font, la Generalitat –que aporta el 50% del pressupost de FGC- no haurà de fer aportacions extraordinàries durant els pròxims deu anys per cobrir els diferents projectes.
Pel president d'FGC, l'actuació més destacada de cara els pròxims anys serà el perllongament de l'L8 des de les estacions de Plaça Espanya i Gràcia de Barcelona fins al Bages i l'Anoia. Segons Font, els tres grans reptes de l'empresa de cara als pròxims deu anys són la lluita contra el canvi climàtic, el canvi tecnològic i l'adaptació de les infraestructures en un context de globalització.
L'Agenda Estratègica 10/30 contempla la creació de nous intercanviadors amb el transport de carretera, la construcció de tres noves estacions que complementin la xarxa de metro de Barcelona i les dues línies metropolitanes d'FGC i la implantació d'intercanviadors modals a les estacions de Plaça Espanya i Passeig de Gràcia. "El gran projecte de la dècada passada va ser la millora de la línia del Vallès; la següent ha de ser la línia entre Barcelona, Manresa i Igualada", ha comentat Font. La demanda als trens d'FGC el 2020 ha sigut un 51% inferior respecte a 2019 a causa de les restriccions per la Covid.
Millora i ampliació dels serveis
FGC destaca en l'àmbit de la millora de la capacitat i les línies actuals l'adequació del servei entre Martorell i Igualada/Manresa, el desdoblament de l'accés ferroviari al Vallès i les millores infraestructurals a la línia que va de Lleida a La Pobla de Segur. Per Font, aquestes actuacions, que impliquen un augment de l'oferta de transport públic, també han d'ajudar a combatre el canvi climàtic, un dels principals objectius de l'empresa.
El servei ferroviari a l'aeroport serà un altre dels eixos centrals del pla d'inversions d'FGC. Entre els objectius plantejats, destaca el fet de poder oferir quatre trens cada hora entre Barcelona i l'aeroport, un model que ja s'aplica a altres ciutats com Londres, Viena o Tòquio. Pel que fa al tren–tram de Tarragona, FGC n'assumirà la gestió per aplicar un model que permeti combinar una gran integració urbanística en els trams urbans i interurbans.
Quant a Rodalies, FGC assegura que està preparada per poder incorporar la seva estructura per donar resposta a l'estratègia del Govern. Finalment, la companyia ferroviària es proposa connectar les ciutats de Perpinyà, Tolosa de Llenguadoc i Montepeller, a la Catalunya Nord, amb les quatre capitals catalanes. Aquesta última actuació, segons FGC, respon "a un ferm compromís polític de la Generalitat i del Consell Regional d'Occitània amb les connexions entre ambdues regions i amb el corredor mediterrani".