"Si la Generalitat ens diu que ens preparem per gestionar el tren llançadora, ho fem", ha assegurat el president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Enric Ticó, durant la presentació del balanç de 2016. Més concretament, Ticó ha avançat que FGC ja treballa en els plans per operar el servei del tren llançadora que ha d'unir l'aeroport del Prat amb l'estació de Sants de Barcelona dins el nou contracte del programa 2017-2021. D'aquesta manera, el president de la companyia ferroviària ha ratificat l'anunci del conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, pel que fa l'encàrrec del Govern per operar aquesta infraestructura.
Segons Ticó, no és necessari convocar un concurs ja que "és una competència de la Generalitat decidir qui opera aquests serveis". En aquest sentit, les necessitats pressupostàries per operar aquest tren llançadora es tradueixen principalment en la revisió del sistema operatiu i la compra de nous trens. "Ens fa il·lusió i és un repte", ha afegit just abans de remarcar que FGC és una companyia "molt competitiva" en costos operatius que alhora té uns "nivells d'eficiència elevats".
Rècord històric de viatgers
FGC ha tancat l'exercici 2016 amb 81,4 milions de viatgers en les línies metropolitanes en comparació als 79,6 milions de l'any anterior. Es tracta d'un rècord històric de viatgers que alhora ha aconseguit superar la xifra perduda durant el 2012 coincidint amb la crisi. Tot plegat, amb una puntualitat del 99,2% així com 106.993 vehicles transportats al Port i 1,9 milions de visitants a les activitats de turisme i muntanya. Destaca especialment La Molina amb 293.311 visitants i Vall de Núria amb 340.285 visitants. Les segueixen: Vallter 2000 (58.147), Espot (68.785), Port Ainé (111.200), Montserrat (1,01 milions), el Tren del Ciment (21.205) i el Tren dels Llacs (7.213).
Ticó s'ha mostrat "satisfet" amb el balanç presentat i ha celebrat en especial que l'indicador de Satisfacció al Client (ISC) i l'Índex de Control de Qualitat (ICQ) hagin seguit creixent ja que això els permet "rectificar i corregir" d'acord amb la voluntat dels usuaris per tal de "costar el menys possible a l'administració i al contribuent."
De cara al 2017, s'espera que la xifra de viatgers segueixi augmentat gràcies a l'impuls de les dues noves estacions a Sabadell (Vallès Occidental). A més, també es plantegen com a nous reptes: l'ampliació de l'andana de l'estació de Provença, l'impuls de la connexió de la L8 que es troba "en redacció" o les obres per renovar el túnel ferroviari de Vallvidrera que suposaran un cost de 4,5 milions. Ara bé, Ticó ha deixat clar que no es tallarà el servei ja que es treballarà per la nit per "minimitzar la incidència" en el servei diari.