Vint any després de la seva fundació, l'Alimentària que es farà al recinte Gran Via de Fira Barcelona del 25 al 28 d'abril, generarà un impacte econòmic de 170 milions i atraurà 140.000 professionals a Barcelona i la seva àrea metropolitana. Així ho han explicat conjuntament el president del comitè organitzador d'Alimentària i del consell d'administració de Fira de Barcelona, José Luis Bonet, el director general del saló i de l'entitat organitzadora Alimentària Exhibitions, J. Antonio Valls, i el fundador de Reimagine Food, Màrius Robles.
"Abans es comentava que amb Internet, les fires estaven acabades i això és fals, no ha fet més que progressar", ha assegurat inicialment Bonet. En aquest sentit ha volgut reivindicar que els principis d'innovació, marca, internacionalització, qualitat i competitivitat són els eixos cabdals del saló més gran de la indústria dels aliments i les begudes d'Espanya i el tercer més important del món. En total, 90.000 metres quadrats de superfície, 10.000 entrevistes i reunions de negoci, 800 compradors estrangers, 4.000 empreses expositores procedents de 70 països, 140.000 visitants de 140 països diferents.
Negoci, tendències i maridatge
Bonet ha recalcat que "hem d'anar per totes", ja que "la setmana vinent Barcelona, Catalunya i Espanya es convertirà en el centre mundial de l'alimentació". La indústria de l'alimentació i les begudes integrada per 30.000 empreses, és el primer sector industrial en facturació d'Espanya, amb unes vendes de 93.000 milions d'euros el 2014 i ocupa cinc milions de persones en tota la seva cadena de valor. Malgrat que el volum de venda de l'Alimentària és, segons Valls, difícilment calculable sí que s'han realitzat estimacions de la capacitat hotelera, que rondarà el 95%. Una xifra que el director de l'entitat organitzadora ha volgut atribuir a "l'esforç d'internacionalització i al muscle financer" de la ciutat i l'àrea metropolitana.
El conjunt de l'oferta expositora de productes es concentrarà en cinc salons: Intervin, Intercarn, Interlact, Restaurama i Multiple Foods, que agruparà productes per la seva categoria, com els ecològics i els que conformen la dieta mediterrània. Els objectius de la Fira Alimentària són: crear una plataforma de negoci per a les empreses, explorar les tendències que aniran configurant el futur del sector a partir de les preferències del consumidor i generar maridatge entre l'alimentació, la gastronomia i el turisme.
Pel que fa a la convocatòria de vaga parcial de Metro, Valls ha anticipat que "s'espera que l'impacte sigui molt menor que el del Mobile World Congress (MWC)". Un fet que, segons el director d'Alimentària Exhibitions, intentaran minimitzar mitjançant transferts directes, apertures de les places de pàrquing disponibles de Gran Via, habilitació de més de 2.000 places del centre comercial Gran Via 2, acord amb taxistes, així com regulació dels semàfors i suport dels agents de tràfic de l'Hospitalet.
Què mengem i com ho mengem?
En l'inici de la seva intervenció, Robles ha explicat que progressivament ens anem preguntant què mengem i com ho mengem? Preguntes que cada vegada tenen una resposta més vinculada a la tecnologia. En aquest sentit, l'evolució de la innovació ha passat del poder del dolç i l'entrada dels supermercats, molt pròpia dels anys 70, als envasos intel·ligents o a les demandes online del 2010 i del 2015, respectivament. Entremig, hi ha hagut l'era dels Bollycao, la Cocacola Light, les càpsules de Nespresso, els productes sense gluten i sense lactosa o els productes ecològics.
Seguidament, el fundador de Reimagine Food ha explicat les noves tendències que barregen alimentació i tecnologia:
- L'alimentació com a prevenció seguint la tendència d'Àsia, "el menjar com a medicina".
- Substituts dels aliments com, per exemple, Soylent en tant que beguda vitamínica de moda a Silicon Valley.
- Superaliments.
- Nous ingredients modificats com, per exemple, la primera hamburguesa in vitro.
- Aliments intel·ligents.
- Transparència i traçabilitat.
- Food delivery 7.0
- Restaurants Tech: una fusió de restauració i tecnologia.
- Robotització de la cuina.
- Alimentació personalitzada gràcies a l'alineació amb l'ADN.