Foment del Treball ha fet una crida a totes les institucions implicades per reclamar l'ampliació de l'aeroport de Barcelona que suposaria la construcció d'una nova terminat satèl·lit i l'ampliació d'una de les pistes actuals que suposaria una inversió de 1.700 milions d'euros entre 2022 i 2026. Aquesta inversió també suposaria fer de Barcelona un hub internacional i així "tornar a posar Barcelona al món".
Durant una roda de premsa celebrada aquest dijous, el president de la patronal, Josep Sánchez Llibre, ha recordat que si finalment tira endavant aquesta inversió, la capacitat de l'aeroport augmentaria fins als 70 milions de passatgers, permetria que el pes de l'aeroport en l'economia catalana augmentés fins al 8,9% del PIB i crearia 83.000 llocs de treball directes i 356.000 totals. A més, ha assegurat que si finalment aquesta ampliació no es produeix, el Prat podria arribar a col·lapsar.
Per això, Sánchez Llibre, ha apel·lat a les institucions, des d'Aena i la Generalitat fins als ajuntaments veïns de la infraestructura, que es posin d'acord per no perdre aquesta gran oportunitat per la ciutat i el país, ja que el termini per arribar a un acord està molt a prop, el mes de juny d'enguany.
A més, el president ha recordat que per desbloquejar aquesta ampliació l'aeroport s'haurà de posar d'acord amb el Port de Barcelona per no xocar amb la terminal de contenidors, però ha reconegut que confia en aquest acord, ja que totes dues institucions depenen, al final, del Ministeri de Transports.
Alhora, Sánchez Llibre ha assegurat que les inversions en infraestructures, com seria el cas de l'aeroport, seran la palanca de la recuperació econòmica després de la pandèmia de la Covid.
Pressionar a les institucions
Per tal de pressionar les institucions i aconseguir aquest acord, Sánchez Llibre ha anunciat que, seguin l'esperit del 4 de març, proposaran als diversos actors econòmics de Catalunya, des de la Cambra i el Cercle d'Economia fins als gremis dels sectors implicats, una reunió per tal de pactar un full de ruta al respecte i així mostrar un front comú.
Ara bé, no to són facilitats, ja que l'aeroport està molt a prop de zones protegides i per tant aquesta ampliació necessitarà el vistiplau de la Unió Europea perquè es pugui dur a terme. Tot i això, ha avisat que hi ha mecanismes per tal de mantenir un equilibri entre la competitivitat de Barcelona i la política mediambiental.
Última ampliació del Prat
En l'àmbit més tècnic, el vicepresident de Foment, Joaquim Llansó, ha reconegut que es pot arribar a complir tots els requisits de la UE per desbloquejar l'ampliació de l'aeroport i que aleshores s'activarien els mecanismes de compensació mediambiental per tal de portar-ho a terme.
Alhora, ha recordat que aquesta, tècnicament parlant, és l'última ampliació que acceptaria l'aeroport i per tant ha posat sobre la taula que les institucions haurien d'anar pensant en, o bé desviar el trànsit aeri cap a Reus o Girona o potser començar a plantejar la idea de construir un segon aeroport de Barcelona, fora de l'àrea metropolitana, a uns 25-30 quilòmetres, que estigués ben connectat amb el centre de la ciutat.