Foment del Treball ha afirmat que l'ampliació de l'aeroport del Prat és "inajornable no només des de la vessant purament econòmica de la seva contribució a la generació de riquesa sinó també des de la perspectiva pressupostària i reguladora del sistema aeroportuari".
La patronal, en un comunicat fet públic l'endemà de la celebració d'una nova taula tècnica amb representants de les diverses administracions implicades, insisteix que les decisions sobre l'ampliació s'han de prendre "amb celeritat les pròximes setmanes" i cita els beneficis que comportaria per a Barcelona i Catalunya, com la inversió de 1.700 milions d'euros i la creació de 350.000 llocs de treball.
Per això, la patronal sosté que el cost d'oportunitat i d'imatge seria "excessiu i perjudicial" si no prospera. Així mateix, recorda que el pronunciament favorable de la Generalitat és una condició imprescindible per tirar endavant el projectes i complir amb els terminis. La intenció d'Aena és enllestir el Document de Regulació Aeroportuària (DORA) 2022-26 aquest estiu i que el Consell de Ministres l'aprovi, com a màxim, abans d'acabar el mes de setembre.
Inacceptable no tirar endavant el projecte
Abans, però, s'ha de reunir el Comitè de Coordinació Aeroportuària de Catalunya en què s'ha de revisar el DORA, una trobada que encara no s'ha celebrat a Catalunya a l'espera de la finalització de la taula tècnica i que la Generalitat emeti el seu vistiplau a la proposta d'ampliació o la rebutgi.
"No obstant això, els terminis s'esgoten i les pròximes setmanes són essencials per arrencar el llarg camí d'aquest projecte que permetria inaugurar la infraestructura el 2031", apunta la patronal en el comunicat, en què també destaca que les obres començarien el 2025. Amb tot, Foment del Treball reitera que veuria "senzillament inacceptable en què en moments de tanta necessitat de recuperació econòmica" la proposta d'Aena no tirés endavant.
Prioritzar infraestructures públiques i privades
D'altra banda, la patronal crida prioritzar infraestructures públiques i privades "vitals" per al desenvolupament del país i que permetin "competir internacionalment i permeti reduït el de dèficit històric denunciat per la societat civil catalana". "No podem renunciar al progrés que aporten les infraestructures i més quan ens fan falta, i per això les administracions haurien d'adoptar les decisions necessàries per dur-les a terme sense dilació", conclou Foment.
Sobre els costos mediambientals que suposaria l'ampliació, la patronal reitera que l'obra és "perfectament compatible amb la protecció de la biodiversitat, mitjançant mesures compensatòries i adequades".