Cadenes de producció excessives, intermediaris, increments de preus injustificats i productors insatisfets amb les retribucions. Per molts grangers, ramaders i agricultors és el seu pa de cada dia, fins que ha arribat una empresa que ha decidit posar punt final a aquesta problemàtica. Què vol dir això? Lluís Puig, Pablo Engelmann i Jaume Puig, tres emprenedors amb ganes d’acabar amb els tràmits que hi ha entre els productes del camp i el consumidor final, van decidir trencar amb totes les cadenes que distribució perquè el client pogués disposar de la fruita, la verdura, la xocolata i el formatge, entre d’altres, a preus justos, de manera ràpida i sense distribuïdors pel mig. És aquí on apareix Freshis, una start-up que està present a Barcelona i a Madrid i que té la finalitat d’enviar els seus productes en menys d’una hora als seus usuaris. “És un model completament nou. Plataformes que ofereixen caixes d’aliments directament d’un productor n’hi ha moltes, però companyies que desconstrueixin la cadena de valor i en generin una de nova més eficient, amb accés a tots els productes i de la mà de 54 productors no existia”, assegura Lluís Puig en una entrevista a ElNacional.cat.
"Del camp a la taula"
Com funciona? El client escull els productes que més li interessen i els afegeix a la cistella. “Poden comprar des d’una poma fins a una capsa sencera amb menjar, no tenim una xifra de productes ni un cost mínim”, puntualitza Puig, que afegeix que el cistell mitjà per client és de 47,5 euros. “A més, a diferència d’altres ecommerce, deixem a l’usuari que triï en quin punt de maduració vol la fruita. Si la persona demana tres alvocats i un se’l vol menjar avui, l’altre demà i el tercer la setmana entrant, tenim persones encarregades de seleccionar els aliments indicats perquè el client estigui satisfet”, argumenta. A més, els consumidors de Freshis poden rebre la seva comanda al cap d’una hora o programar en un calendari quan volen tenir el paquet a casa seva. “L’objectiu és connectar productors locals, de proximitat, que estiguin disposats a vendre els seus productes i enllaçar-los directament amb els consumidors”, indica Puig, que afegeix que els productes són de qualitat, ecològics, i a un preu racional. El 20% dels productes són de proximitat, el 75% nacionals i el 5% restant són d'importació, com la pinya. A més, el 30% dels seus productes són ecològics. De fet, l’emprenedor explica que el 60% del preu se l’emporta el productor i que ells marginen el 40% restant. “Del camp a la taula, aquesta és la nostra filosofia i que els preus no es multipliquin amb els intermediaris que hi ha”. A la companyia els preus els multipliquen per 1,7, mentre que als grans comerços, supermercats i grans superfícies el cost del producte al final es multiplica per 4,7.
Des de Freshis compten amb més de 400 referències i la finalitat de l’empresa és anar introduint una desena de productes cada mes. “Volem disposar amb entre 200 i 300 referències entre fruita i verdura i amb entre 600 i 800 a la part del rebost i producte complementari”, esclareix. De fet, ara fan unes 1.500 comandes el mes i l’objectiu del negoci és multiplicar per tres o per quatre aquesta xifra cada any. El 2020, el seu primer any, l’empresa va facturar 130.000 euros, el segon any van arribar als 250.000 euros i aquest any preveuen arribar al milió. L’any que ve? “La idea és tancar el 2023 amb entre 4 o 5 milions d’euros facturats”, prediu Puig.
Rendibilitat
La companyia va anunciar fa pocs dies una primera ronda d’inversió oberta al públic. Què vol dir això? Que des de Freshis busquen que la seva comunitat formi part de l’empresa com a inversors. D’aquesta manera, tant els clients com productors podran tenir un percentatge del negoci. En la seva primera ronda de finançament, l’empresa va aconseguir recaptar 500.000 euros del fons alemany Good Seed Ventures i d’inversors com Víctor Font (Delta Partners), Ferrán Soriano (Manchester City), Mark Tluszcz (Mangrove Capital Partners) i Sergi Bastardas (CO-CEO i fundador de la firma emergent Colvin), entre d’altres. Més enllà de la injecció de capital, el negoci ha estat assessorat per Marc Heussinger (ex-CEO d’ALDI), Sergi Bastardas i Victor Font. Amb aquesta segona ronda, l’empresa vol consolidar-se a Barcelona i Madrid, ciutats on està present, i invertir en tecnologia. La start-up encara no és rendible, però calcula que a finals d’any ho serà a Madrid i que a principis de l’any que ve ho sigui també a Barcelona. “Ara mateix l’objectiu és la rendibilitat”, indica. Paral·lelament, des de Freshis volen obrir noves ciutats i ampliar la plantilla.