Les ajudes del govern espanyol per contenir el preu dels carburants ha provocat que centenars de gasolineres apugessin els preus al llarg d'aquesta setmana, segons les estadístiques que publica diàriament la Secretaria d'Estat d'Energia del govern espanyol. Concretament, la majoria de les benzineres han apujat els preus uns cinc cèntims, que, casualment, coincideixen amb el cost que hauran d'assumir les petrolieres en les ajudes anunciades pel president Pedro Sánchez per intentar rebaixar els preus i contenir la inflació. A falta de saber els preus d'aquest dimecres, el mapa de gasolineres de l'Estat de dimarts mostrava aquesta pujada, encara que des del sector apunten que aquest augment de preus no té res a veure amb l'anunci de les mesures, sinó amb l'increment de la cotització internacional del preu dels carburants causat pel conflicte a Ucraïna.
Ara bé, aquesta justificació no acaba de ser del tot certa quan aquest dimarts el preu del barril de petroli Brent per a lliurar al maig va tancar en el mercat de futurs de Londres en 110,27 dòlars, un 1,81% menys que en finalitzar la sessió anterior. El cru de la mar del Nord, de referència a Europa, va concloure la jornada a l'International Exchange Futures amb un descens de 2,03 dòlars respecte a l'última negociació, quan va tancar en 112,30 dòlars. Tot plegat gràcies als avenços en les negociacions entre Moscou i Kíiv sobre el conflicte a Ucraïna.
Per contra, tenim que, per exemple, el preu del gasoil tipus A a Espanya va assolir aquest dimarts a les gasolineres un preu mitjà d'1,849 euros per litre, un 23,59% per sobre del preu que es va registrar en l'última setmana de febrer. En el cas de la gasolina de 95 octans, el preu mitjà en les més d'11.500 estacions espanyoles que van registrar les seves dades aquest dimarts en el Geoportal del Ministeri de Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, era d'1,823 euros per litre, un 13,37% més que durant l'última setmana de febrer. Aquest increment de preus ha estat completament determinant en l'avançament de l'índex de preus de consum (IPC), que ha publicat aquest matí l'Institut Nacional d'Estadística (INE), tal com ja ho va ser el passat mes de febrer.
Què diuen els consumidors?
Des de la perspectiva dels consumidors, el secretari general de Facua, Rubén Sánchez, ha assegurat a ElNacional.cat que el que s'ha de fer a escala europea per intentar evitar aquests augments de preu en la gasolina és, directament, establir un preu màxim per als combustibles, ja que ningú pot assegurar que d'aquí a una setmana, tot i que les benzineres compensin 5 cèntims per litre, els preus no acabin pujant molt més del preu actual i, per tant, deixin aquesta ajuda en paper mullat. En aquest sentit, Sánchez ha assegurat que des del 22 de març fins al 28, dia en què Sánchez va anunciar les mesures per intentar contenir preus, la benzina va augmentar de mitjana 8 cèntims, deixant en no res els descomptes anunciats.
Aquest fet va portar Facua a denunciar que aquestes mesures són del tot insuficients per intentar abaratir els carburants. Sobre la bonificació mínima de 20 cèntims en cada litre de combustible fins al 30 de juny, l'associació ha advertit en un comunicat que la quantia és molt reduïda, "tenint en compte la brutal pujada que s'ha produït en els últims mesos", al mateix temps que va lamentar que tres quartes parts de la retallada de preus siguim assumides per l'Estat, a través de baixades d'impostos, i només 5 d'aquests cèntims s'imposin a les petrolieres.
També va considerar "lamentable" que el president es llancés a "agrair el compromís amb el seu país" a les petrolieres que li han anunciat que aplicaran una baixada superior als 5 cèntims, "obviant que el cru ha experimentat un important descens en els últims dies i també la brutal pujada que havien aplicat, inflant de manera desproporcionada els seus marges de benefici". És per això que Facua veu "raquítica" l'ampliació dels beneficiaris del bo social elèctric a 600.000 famílies més, que, sumades a les que ja el gaudeixen, seguiran sense assolir ni tant sols els 2 milions, ha subratllat.