El conseller d’Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, ha reclamat al delegat del govern espanyol a Catalunya, Enric Millo, que s’ampliïn els horaris dels punts d’inspecció fronterera (PIF) les principals infraestructures catalanes com són l’aeroport del Prat, el Port de Barcelona o el Port de Tarragona. Actualment, el PIF de l’Aeroport funciona de dilluns a divendres de 8.00 a 20.00 hores, igual que al Port de Barcelona, que tanmateix registra el tancament de la duana a les 15.00h. Al Port de Tarragona, el PIF funciona entre les 8.00 i les 14.00h.
L’executiu català reclama que aquests punts funcionin 24 hores i 7 dies a la setmana, per tal de millorar la competitivitat de moltes empreses catalanes que es dediquen a la importació i l’exportació.
Així mateix, el Govern vol que es recuperi el PIF de l’aeroport de Girona (que abans existia, però que es va tancar) i que s’estableixi un punt al port de Palamós. De fet, l’executiu català esgrimeix que els ports d’Alacant, Algeciras, Bilbao o Cartegena, així com els aeroports de Madrid, Vitòria o Vigo disposen de PIF que funcionen durant 24 hores i tots els dies de l’any. Igualment, el Govern assenyala que els principals ports del nord d’Europa, com Rotterdam, Hamburg o Anvers, competidors directes del Port de Barcelona, també disposen de PIF amb obertura ininterrompuda.
En aquest sentit, el Govern demana a l’executiu central el compliment de l’acord del Consell de Ministres de 2006, en què s’establia que els PIF de diverses zones duaneres de l’Estat comptarien amb atenció de 24 hores durant tots els dies de l’any, especialment en matèria sanitària. Entre aquests punts, s’hi trobava l’aeroport de Barcelona-El Prat. L’acord del Consell de Ministres també preveia que s’ampliaria fins a les 20.00h l’obertura del PIF del Port de Barcelona.
El conseller Baiget ha fet aquestes demandes a Millo en una reunió aquest migdia a la seu de la delegació del govern espanyol a Barcelona. En acabar la reunió, s’ha fet una roda de premsa amb la participació dels dos representants. Davant de les reclamacions de la Generalitat, Millo ha defensat que Espanya és l’estat europeu amb més punts d’inspecció fronterera i que en les diverses reunions dels grups de treball que estudien el funcionament d’aquests serveis no s’ha detectat la demanda d’ampliació horària en les duanes que operen a Catalunya.
Per la seva banda, Baiget ha recordat que la demanda d’ampliar els horaris de diversos PIF del país és una de les principals reclamacions que fan arribar els empresaris catalans al Govern perquè les transmeti a l’executiu estatal, juntament amb rebaixar el cost de l’energia i millorar les infraestructures de transport. El Govern estima que tres de cada quatre vaixells mercants procedents del canal de Suez que podrien fer escala al Port de Barcelona prefereixen continuar cap als ports del nord d’Europa per la manca del corredor mediterrani i d’horaris més amplis als PIF, entre d’altres raons, i recorda que Catalunya és la comunitat exportadora líder a l’Estat, amb 50.000 empreses que venen a l’exterior per valor de 65.000 milions d’euros el 2016.