La Generalitat invertirà 30,8 milions d'euros en els pròxims quatre anys als ports catalans que gestiona per "garantir la funcionalitat de les infraestructures i prevenir els efectes del canvi climàtic", segons ha detallat aquest dijous el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet. A aquesta aportació, a càrrec de Ports de la Generalitat i prevista en el Pla d'Inversions 2019-2022 (PAIF), cal sumar-li els 76,3 milions d'euros d'aportacions del sector privat a través dels canons procedents de les concessions i els serveis, principalment en els sector de la nàutica esportiva (52%) i industrial i tècnic (38%). D'altra banda, entre les partides previstes, n'hi ha una de 245.000 euros per habilitar el port de Palamós com punt d'entrada Schengen, tot i que el govern espanyol ha denegat l'autorització en considerar que no és "d'interès general". En aquest sentit, Calvet ha assegurat que la continuarà reivindicant.
Prop de la meitat de les inversions (47%) dels Ports de la Generalitat es destinen a la funcionalitat dels ports, com per exemple la construcció i manteniment dels dics per garantir el recer de les embarcacions i les de caire turístic i per generar una sinèrgia entre el port i la ciutat. Com a novetat, en aquest PAIF s'ha incorporat una partida per a la sostenibilitat ecològica i eficiència energètica (5%) en el marc de la lluita contra el canvi climàtic. Segons el conseller de Territori, que ha destacat que Ports de la Generalitat es finança amb recursos propis i no depèn dels pressupostos de la Generalitat, el ritme inversor es manté respecte els plans anteriors.
Per zones portuàries, la inversió prevista en el PAIF preveu que 10,3 milions es destinin als 26 ports de la zona nord (entre Llançà i Blanes), 5,9 milions a la zona centre (entre Arenys i Torredembarra) i 9,9 milions a la zona sud (entre la Cambrils i les Cases d'Alcanar). En el cas de les comarques gironines, el 44% de la inversió s'ha destinat a Palamós (4,5 milions), principalment per l'adequació dels talussos i el projecte de reposició dels blocs de formigó i adequació del dic de recer.
Camí a ser port Schengen
El conseller de Territori ha explicat que no renuncia que el Port de Palamós pugui esdevenir finalment un punt d'entrada Schengen i per això el PAIF destina 245.000 euros a preparar les instal·lacions, malgrat que l'Estat encara no autoritza que sigui un punt d'entrada. Calvet ha subratllat que no ser un punt d'entrada Schengen –i que només sigui port escala- suposa que les possibilitats dels creueristes i de mercaderies estiguin "limitades".
"Quan els vaixells venen d'espais no Schengen veuen limitada la capacitat de desembarcar, de gaudir de l'entorn territorial de Palamós i per tant de dinamitza l'economia i generar ocupació a la ciutat", ha comentat.