El conseller d'Economia i Hisenda de la Generalitat, Jaume Giró, ha reclamat al govern espanyol que permeti a les diferents comunitats la cogestió d'una bona part del Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica (PERTE) de l'automoció. "Esperem que, en un Estat que es fa dir descentralitzat, tinguem una part dels fons europeus per poder distribuir", ha comentat en una atenció als mitjans durant la seva visita aquest dimecres a la fàbrica de Seat a Martorell. Pel conseller, el PERTE de l'automoció representa "el futur de la indústria automobilística" al país i confia que les ajudes al sector –al conjunt de l'Estat el sector públic aportaria 4.300 milions d'euros- s'activin abans que acabi aquest mes de febrer.

Segons Giró, el PERTE de la indústria de l'automòbil no només afectarà grans fabricants com Seat, sinó també a tota la seva cadena de proveïdors. És per això que veu "de sentit comú" que el Govern pugui gestionar una part directa dels fons europeus i tenir un paper de decisió rellevant "en sectors estratègics per a l'economia catalana". En aquest sentit, Giró ha justificat la seva visita a Seat tot destacant que la Generalitat vol conèixer "de primera mà" les instal·lacions que opten a les ajudes europees.

Per altra banda, ha demanat l'executiu central que agilitzi la tramitació de les subvencions perquè "moltes pimes senten a parlar dels fons i els demanen, però no els veuen". De fet, el conseller ha lamentat que el PERTE de l'automoció "ja va amb retard", tot i que també ha reconegut que la seva activació es troba "en la recta final".

 

Alternatives a la fàbrica de bateries

Preguntat per les opcions que té Catalunya de ser un dels territoris escollits per acollir la fàbrica de bateries, Giró ha assegurat que el país "hi aspira", però ha recordat que la decisió no depèn exclusivament del Govern. En aquest sentit, ha assegurat que, si la fàbrica de bateries no s'instal·la a Catalunya, la Generalitat farà "els màxims esforços" per atraure una planta d'ensamblatge de bateries elèctriques. A banda de visitar les instal·lacions de Seat aquest dimecres, Giró també s'ha reunit amb el president de l'automobilística, Wayne Griffiths, i el responsable del projecte d'electrificació del grup, Alfonso Sancha.

En aquest sentit, el conseller també ha valorat que el procés industrial per a poder fabricar cotxes elèctrics per part de Seat en la planta de Martorell és "transformador", i que el Govern vol conèixer-ho de primera mà. "Estem en camí del futur del sector de l'automoció i seria una gran notícia per a l'economia de Catalunya que Seat pogués fer el cotxe elèctric. I no sols un model sinó diversos models", ha expressat.

Giró ha visitat la planta de Seat acompanyat de la secretària d'Assumptes Econòmics i Fons Europeus, Matilde Villarroya; el secretari general de la seva Conselleria, Jordi Cabrafiga, i el director general de Promoció Econòmica, Competència i Regulació, Ferran Rodero.