El president de CaixaBank, José Ignacio Goirigolzarri, ha reclamat una integració més important en àmbits on encara està incompleta la Unió Europea. Entre ells, ha citat expressament el tercer pilar de la Unió Bancària que, segons el seu parer, "és clau per a la consolidació de l'euro". Goirigolzarri ha intervingut avui en un esmorzar organitzat per CEDEIX (Confederació Espanyola de Directius i Executius) en el que ha abordat els reptes del sector financer davant de les grans tendències globals. Per al president de CaixaBank "el nivell d'incertesa continua sent molt alt" respecte a la invasió d'Ucraïna. "El que estem vivint suposarà canvis geoestratègics d'enorme calat per al món i, molt especialment, per a Europa".
Davant d'aquesta situació, "Europa està donant una bona versió de si mateixa" i per a Goirigolzarri, quan Europa s'uneix a l'acció, els resultats són bons. Ho vam veure en la pandèmia i ho estem veient ara amb la invasió d'Ucraïna. Tanmateix, "Europa encara té una sèrie de reptes per al futur molt rellevants". En aquest sentit, Goirigolzarri ha animat a reforçar l'autonomia estratègica d'Europa en àmbits com "l'energètic, la defensa o la tecnologia". I tot això dins de l'impacte que han patit les cadenes de subministraments, primer amb la pandèmia i ara amb la invasió d'Ucraïna i els riscos geopolítics que es poden aventurar. Davant d'aquest panorama, Goirigolzarri ha conclòs que "s'ha de reflexionar sobre la idea d'una globalització sense límits geogràfics".
El president de CaixaBank ha posat en relleu "la importància per a Espanya de ser a Europa". I ha citat com a exemple els nous fons europeus i "l'enorme suport del Banc Central Europeu que ha permès "que els sistemes financers funcionin, que no es produís la fragmentació que es va produir el 2008, que els bancs poguessin ser a prop de les famílies i les empreses". També va destacar que un dels grans consensos que tenim els espanyols és Europa, "a la qual cosa li dono moltíssim valor perquè en altres països europeus no ocorre". "Cal mantenir aquesta il·lusió per Europa", ha afirmat.
La digitalització, ha exposat Goirigolzarri, és un altre de les grans tendències globals als que s'enfronta el sector financer. Per a Goirigolzarri "la definició estratègica dels canals de distribució és l'aspecte més complex que tenen els gestors bancaris d'aquí als pròxims cinc anys". I això s'explica "perquè s'ha produït un procés de digitalització molt important a Espanya. El 2016 el 43% dels espanyols es relacionaven digitalment amb els bancs. El 2021 aquest percentatge és del 65%".
Però aquest procés de digitalització no ha estat homogeni, ha assenyalat. "No tenim una base de clientela homogènia" quant als seus hàbits de relació amb el seu proveïdor bancari. "Uns prefereixen relacionar-se físicament i altres a través de mitjans digitals". Però a aquesta realitat "hem de donar resposta, amb una solució diferenciada per a cada un dels segments. I totes excel·lents". En aquest sentit, "alhora que potenciem els nostres mitjans digitals, continuem posant en marxa plans concrets a les nostres oficines per donar prioritat als clients menys digitalitzats i ajudar-los en les seves gestions diàries", ha afegit Goirigolzarri.
La digitalització, per al president de CaixaBank, també afecta el marc competitiu de les entitats bancàries "perquè suposa un descens de les barreres d'entrada, la qual cosa facilita l'entrada de nous jugadors la pretensió dels quals és trencar l'statu quo. Jugadors que a més solen tenir una regulació més lleugera que la que tenim els bancs". En aquest sentit, Goirigolzarri ha reclamat que la regulació ha de ser "consistent per a totes les entitats que executin la mateixa activitat, independentment del sector a què pertanyin." "L'experiència ens ha demostrat que els arbitratges regulatoris són una font d'inestabilitat per al conjunt del sistema", ha afegit.
La digitalització també suposa per al sector bancari "un canvi dels nostres esquemes i els nostres sistemes, perquè hi ha un element que per a nosaltres és un element clau, que és la privacitat", que exigeix deixar clar que "el client és propietari de les dades i que els algoritmes que desenvolupem han de respectar estrictes criteris ètics", ha subratllat Goirigolzarri.
El president de CaixaBank va parlar també sobre lideratge. Ha afirmat que no creu en "els lideratges carismàtics de forma sostenible". Per contraposició, ha manifestat que pensa "en els lideratges locals". En aquest punt va subratllar que "has de generar un caldo de cultiu perquè en les organitzacions hi hagi molts líders locals, que són els que generen motivació en la seva gent." Això s'explica perquè "quan s'analitzen els elements de motivació de les persones, aquests no poden estar en un discurs més o menys brillant o inspirador cada cert temps, sinó que es basen en la relació diària, la que tenen amb el seu responsable proper". Això "trasllada una enorme responsabilitat a tots els líders d'equips" d'una organització nombrosa. Va destacar a més que "el lideratge ha d'estar basat en l'exemple i molt centrat en la implementació, en l'exigència, però tot això amb un gran respecte a les persones".