S'ensumen unes últimes setmanes mogudes a la taula de reindustrialització de Nissan després dels dubtes generats per Great Wall Motors (GWM), que semblava l'opció més factible per substituir el fabricant japonès a Barcelona quan abandoni les tres plantes que té a Catalunya a finals de mes. Si aquesta setmana va ser Tess Defence qui va posar sobre la taula el seu projecte, en les últimes hores qui s'ha postulat és l'empresa australiana Goodman amb un projecte que invertiria uns 550 milions i generaria més de 3.200 llocs de treball per ocupar les plantes de la Zona Franca i Montcada i Reixac.
Segons ha informat Goodman en un comunicat, el seu plantejament és muntar una planta mixta combinant els sectors industrial i logístic amb "una visió innovadora en integrar dos sectors amb gran capacitat per a generar riquesa". Per a l'empresa australiana, el seu projecte "dinamitzaria l'economia local" i generaria milers de llocs de treball, de fet asseguren que només l'activitat logística ja generaria més de 3.200 llocs de treball directes, als quals se sumarien les ocupacions creades a partir de l'activitat industrial.
Què plantegen per la Zona Franca?
A la Zona Franca, el projecte proposa el desenvolupament d'espais dedicats a la logística, al sector industrial i a un centre de dades de més de 10 megavats (MW) de potència per a "reforçar la posició de Barcelona com a ciutat de referència" en l'àmbit de la indústria 4.0. També vol crear zones verdes, inclòs un hort urbà ecològic amb zones de serveis amb restaurants i àrees d'oci. Goodman, a més de treballar en la reducció de carboni i compensació de les emissions, "permetrà als futurs ocupants realitzar un ús lliure d'emissions", gràcies a la utilització d'energies renovables amb 15,2 MW de panells fotovoltaics, apostant també per la mobilitat verda.
Per a Montcada i Reixac, Goodman aposta per "una solució global" que integri la indústria amb la logística de distribució urbana, tenint en compte alts estàndards de qualitat i sostenibilitat. Goodman ha destacat que "s'assegurarà que els materials extrets durant el procés de desconstrucció i desenvolupament del terreny siguin recuperats", mitjançant reciclatge o reutilització local i que tractarà de millorar la biodiversitat del lloc.
El gerent de Goodman a Espanya, Ignacio García, ha assenyalat que la proposta de Goodman per a l'emplaçament de Nissan té en compte "les necessitats de totes les parts interessades actuals i futures". I ha afegit que suposa "una regeneració completa de l'emplaçament, que no sols satisfà les necessitats actuals, sinó que aborda les tendències a llarg termini de la urbanització", el creixent consum i l'augment dels requisits.
Amb actius sota gestió per un valor total de 38.600 milions d'euros, i amb 372 propietats sota gestió, Goodman és el grup més gran de propietat immobiliària industrial que cotitza en la Borsa d'Austràlia, i un dels majors gestors de fons especialitzats cotitzats a escala mundial. La seva visió de mercat, i els seus equips especialitzats en cada país creen oportunitats sòlides d'inversió i desenvolupen espais i ambients de treball que cobreixen les necessitats individuals de cada client. Amb més de 960 treballadors i 26 oficines en 14 països, Goodman té l'abast global per a satisfer les necessitats dels seus clients a mesura que els seus negocis s'amplien o es desenvolupen. A Europa, Goodman és present a Alemanya, Països Baixos, Bèlgica, Luxemburg, França, Espanya, Itàlia i el Regne Unit.
S'activa el pla B
Aquest moviment de Goodman arriba després que en l'última setmana GWM hagi mostrat reticències en entrar a Barcelona demanant més ajudes per venir. De fet, tal és el punt de reticència que la taula de reindustrialització va decidit aquesta setmana activar el pla B per assegurar que la multinacional japonesa té un bon substitut per les plantes de Barcelona, això si, sense descartar encara l'opció de GWM, segons van confirmar els sindicats després de la reunió de la taula d'aquest dimecres al Consorci de la Zona Franca.
Dins del pla B, en un principi, hi ha dos projectes que omplirien les tres plantes que encara ocupa Nissan fins a final de mes. El projecte principal és el de hub d'electromobilitat QEV technologies, que ocuparia les plantes de la Zona Franca i Sant Andreu de la Barca i la tercera planta, a Moncada i Reixac l'ocuparia l'empresa catalana de motos elèctriques Silence. Ara bé, després d'avui hi podem sumar, possiblement, el de Goodman,