El Govern, patronal i sindicats han coincidit aquest dimecres que els repartidors de plataformes digitals, popularment coneguts com a "riders", hagin de tenir la condició d'assalariats. Així doncs, la conclusió de l'última reunió de treball sobre la Llei de plataformes digitals permetria canviar la situació laboral actual dels repartidors, en què molts són autònoms. Tot i que la taula no es torna a reunir, les tres parts continuaran treballant en aspectes tècnics per acordar un text per a la llei.
Les negociacions per abordar la situació de falsos autònoms d'aquests treballadors van començar fa més de mig any i s'han anat dilatant davant de diversos esculls en la negociació, com el seu àmbit d'aplicació o l'eventual creació d'un registre.
El Govern té previst remetre als agents socials un document de síntesi que integri les propostes que han posat les diverses parts sobre de la taula. Tot i que no hi ha un termini fixat, està previst que la norma vagi al Consell de Ministres per a la seva aprovació pròximament.
Relació laboral, malgrat l'oposició d'alguns 'riders'
El Ple de la Sala Quarta del Tribunal Suprem va declarar el passat mes de setembre de 2020 que existia una relació laboral entre un 'rider' i l'empresa Glovo i que aquesta no és una "mera mitjancera" en la contractació de serveis entre comerços i repartidors.
El Tribunal Suprem es va pronunciar d'aquesta forma després que el Tribunal Superior de Justícia de Madrid (TSJM) determinés el passat mes de febrer en una sentència que l'empresa Glovo és una plataforma de repartiment i no de comerç, per la qual cosa "el sistema de prestació del servei no s'acomoda a l'àmbit funcional del conveni col·lectiu que l'empresa demandada pretén aplicar".
Tanmateix, diverses associacions de 'riders' han insistit aquest dimecres en un comunicat en què els repartidors continuïn sent autònoms per decidir "quan treballar, on i com fer-ho", i si ho fan amb una o amb diverses plataformes. Els 'riders' consideren que la Llei de riders aboca el col·lectiu a la precarietat i a l'atur i han demanat a la ministra de Treball, Yolanda Díaz, que es valorin alternatives a la "laboralització forçosa", entre elles la francesa o la italiana, amb acords sectorials.
"Una llei que porta el nostre nom, però que, per increïble que sembli, el Govern està negociant sense tenir-nos en compte. La 'Llei Rider' sense escoltar els 'riders'. Veure per creure", han assenyalat.
Segons fonts del Ministeri de Treball, les associacions de 'riders' ja estan representades a la taula del diàleg social que discuteix la norma a través de les organitzacions empresarials. A més, les mateixes fonts han afegit que molts repartidors sí que volen ser assalariats i no seguir amb la condició d'autònoms.