Aquest divendres al matí s'ha confirmat el que ja feia setmanes que s'ensumava, que el fabricant xinès Great Wall Motors (GWM) retirava el seu projecte per ocupar les plantes que Nissan deixarà orfes el pròxim 31 de desembre. Els motius que dona GWM és que necessiten més ajudes, ja que haurien d'actualitzar la planta si volen arribar als seus estàndards de producció a Barcelona.
Davant del fracàs de les negociacions, el Govern ha sortit al pas amb dues veus, el president Pere Aragonès i el conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent lamentant que GWM no aterri a Barcelona, però assegurant que encara hi ha alternatives. Aragonès, concretament, ha lamentat que GWM s'hagi fet enrere malgrat, ha assegurat, des de l'administració s'hagin estat posant "totes les facilitats" per a la seva implementació. Alhora, Aragonès ha explicat que hi ha diversos projectes damunt la taula de reindustrialització i que s'hi continuarà treballant. De fet, s'ha remès a la tasca que s'està fent des del Departament d'Empresa i Treball i ha dit que "s'avaluaran les alternatives que hi ha". Finalment, ha conclòs: "No ens despertem avui, ni de bon tros, sinó que s'ha estat fent feina en diferents projectes alhora".
Per la seva part, Torrent ha assegurat que hi ha alternatives al projecte per invertir a les plantes que Nissan. "Hi ha altres projectes que són molt interessants i no volem perdre", ha dit en una atenció a mitjans en un acte conjunt amb el Gremi de Restauració. Torrent ha remarcat que cal que el substitut de Nissan garanteixi els 1.700 llocs de treball en joc i doni "continuïtat industrial". D'altra banda, el conseller ha dit que és "imprescindible" que el govern espanyol "desencalli" ja el PERTE del vehicle elèctric.
"Treballem amb les alternatives que hi havia sobre la taula, que són importants i que podrem concretar en els pròxims dies", ha afegit el conseller. D'altra banda, Torrent ha tornat a descartar que s'opti pel projecte de manteniment de tancs del consorci Tess Defence, "perquè més enllà de les connotacions de caràcter ètic i de fons no s'adequa ni per circumstàncies tècniques ni de temps a la mesa". A més, ha insistit que el mateix Ministeri d'Indústria ha rebutjat aquesta possibilitat.
Impulsar el vehicle elèctric
D'un altre costat, Torrent s'ha referit al gran fabricant del sector de l'automoció que queda a Catalunya, Seat, i ha demanat al govern espanyol que s'afanyi i publiqui les bases i les convocatòries dels ajuts europeus per impulsar el cotxe elèctric i connectat, que ja han rebut llum verda per part de la Comissió Europea. "És imprescindible que el govern espanyol desencalli el PERTE, perquè és la palanca que desencadena totes aquestes inversions i la consolidació de projectes importantíssims per Catalunya", ha dit Torrent.
Una d'aquestes inversions serà la de la construcció del cotxe elèctric, però també n'hi haurà per la cadena de valor de la fabricació de les bateries. Torrent ha insistit que no hi ha "una decisió definitiva" que allunyi la planta de cel·les de bateries de Catalunya dels plans de Volkswagen, i ha insistit que continuen parlant amb el consorci alemany i amb altres inversors per construir una instal·lació d'aquestes característiques.
Tot i que el Govern "aspira a l'obtenció del màxim d'elements de la cadena de valor de la construcció del cotxe elèctric", ha assegurat que "la peça més important" és la fabricació del mateix cotxe i per això "és una excel·lent notícia" que Volkswagen hagi reiterat l'interès a fabricar tres models elèctrics petits a la fàbrica de Martorell, si rep prou ajuts públics per electrificar la planta en el marc del PERTE.