El govern espanyol ha anunciat aquest divendres que preveu invertir un total de 1.049,2 milions d'euros a millorar i ampliar les autopistes AP-7 i AP-2 al seu pas per Catalunya fins al 2030, centrant-se sobretot en la millora de la seguretat i fluïdesa del trànsit després d'aixecar-se els peatges el setembre de 2021. Així ho ha explicat aquest divendres la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, en roda de premsa al costat de la delegada del Govern a Catalunya, Maria Eugènia Gay, i el secretari general d'Infraestructures del Ministeri, Xavier Flores.
Durant la seva intervenció, Sánchez ha afirmat que aquestes actuacions se centren en nous enllaços, en la millora dels enllaços existents així com en la millora de la funcionalitat i la capacitat de les dues vies i en actuacions complementàries. En aquesta línia la ministra ha assegurat que les actuacions han estat consensuades amb les diferents administracions i que busquen "cosir i vertebrar" el territori i millorar la capil·laritat de totes dues vies. "Amb aquest pla fem un exercici de racionalització i pragmatisme per a fer actuacions a curt termini i a mitjà termini que permetin evolucionar les autopistes al nou escenari", ha assegurat. En aquest sentit, ha assenyalat que no es tracta d'"ampliar autopistes perquè sí", sinó que s'ha elaborat una anàlisi tècnica per a trobar el que ha definit com a millors solucions. Ara només faltarà veure si aquestes inversions acaben arribant dins el termini i en la forma escaient a Catalunya.
"Pluja d'actuacions"
Com és habitual en aquest tipus d'anuncis, els membres del govern espanyol han assegurat que a Catalunya arribaran moltes actuacions. Aquest divendres qui ho ha defensat ha estat Xavier Flores, que ha definit el pla com "una pluja d'actuacions" i que la majoria ja estan programades, amb més de 30 expedients oberts, i que s'actuarà sobre 160 quilòmetres de via; a més d'analitzar la creació d'almenys tres aparcaments segurs per a camions. De fet, ha defensat que està previst que les actuacions permetin reduir fins a 6,3 milions d'hores de congestió a l'any i generar una rendibilitat econòmica i social de 160 milions d'euros anuals, a més d'una reducció dels costos d'accidentalitat de deu milions d'euros.
Flores ha detallat que es realitzaran 14 nous enllaços, amb una inversió total de 75,9 milions d'euros i un benefici directe per a 258.000 usuaris diaris, i també es milloraran 12 enllaços existents, amb un pressupost de 52,6 milions i que són usats per 489.000 usuaris diaris. Les millores de la funcionalitat consten de nou actuacions i un pressupost de 687 milions d'euros i se centren en l'ampliació de l'AP-7 en diversos trams, ja que, segons Flores, "el tronc central està al límit". La resta d'actuacions tenen un pressupost de 233,7 milions i inclouen, entre altres, l'arribada de la A-27 fins a l'AP-2; la connexió de la A-2, l'AP-7 i la B-40 a Abrera i Martorell (Barcelona) o la variant de l'N-II a Figueres (Girona).
Augment del trànsit
Per últim, Sánchez ha explicat que l'eliminació dels peatges "ha suposat un canvi radical en la mobilitat", amb un increment del trànsit del 100% a l'AP-2, on s'han triplicat els camions, i del 40% a l'AP-7, on els camions han augmentat un 80%. En aquesta línia ha assenyalat que el govern espanyol "sabia i volia" aquest augment i que el transvasament de camions de vies com l'N-240 o l'N-340 a les autopistes permet millorar el servei, reduir la contaminació i salvar vides. Ha assegurat que la voluntat no és "incentivar l'ús de les autopistes, és adaptar les infraestructures a la realitat actual" i a les necessitats de futur per a millorar l'accessibilitat des del territori, la funcionalitat i la resiliència.