El Consell de Ministres ha aprovat aquest dimarts el decret llei que estableix la condició d'assalariats per als repartidors de plataformes digitals, els anomenats "riders", i que dóna un termini de tres mesos perquè les empreses s'adaptin a aquesta nova norma.
En la roda de premsa posterior al Consell de Ministres, tant la portaveu del govern espanyol, María Jesús Montero, com la vicepresidenta i ministra de Treball, Yolanda Díaz, han assegurat que es tracta d'un "importantíssim avanç que es produirà en els drets laborals dels treballadors que es dediquen al repartiment en les anomenades plataformes digitals".
Durant la seva intervenció, Díaz també ha assegurat que aquesta nova llei "canvia el signe dels temps" i que posa a Espanya a l'avantguarda de la legislació internacional en aquesta matèria, ja que incorpora canvis en el paradigma social perquè busca protegir els més vulnerables i preservar els drets dels treballadors.
Díaz ha afirmat que la part "més ambiciosa" de la norma és la que estableix el dret a conèixer els algoritmes i es posen "al servei de la majoria social". La ministra ha explicat que crearan un comitè d'experts que estudiï "en profunditat el bon ús de la intel·ligència artificial i els algoritmes en les relacions laborals".
Què implica aquesta llei?
En el text acordat es reconeix la presumpció de laboralitat dels treballadors que presten serveis retribuïts de repartiment a través d'empreses que gestionen aquesta labor a través d'una plataforma digital, en línia amb la sentència que va dictar el Tribunal Suprem el setembre de 2020, en la qual establia que els repartidors són treballadors i no autònoms.
A més, l'acord, que se circumscriu al col·lectiu de repartidors, contempla que la representació legal dels treballadors haurà de ser informada de les regles que tanquen els algorismes i els sistemes d'intel·ligència artificial que poden incidir en les condicions laborals per les quals es regeixen les plataformes, incloent-hi l'accés i manteniment de l'ocupació i l'elaboració de perfils.
En concret, el text diu que es recollirà en l'Estatut dels Treballadors que les empreses hauran d'informar dels paràmetres, regles i instruccions en els quals es basen els algorismes o sistemes d'intel·ligència artificial que afecten la presa de decisions que poden incidir en les condicions de treball, l'accés i el manteniment de l'ocupació, inclosa l'elaboració de perfils.
L'aprovació d'aquesta nova norma era qüestió de temps des que el passat 10 de març el Ministeri de Treball, els sindicats CCOO i UGT i les patronals CEOE i Cepyme van tancar un acord per a la llei que fixa la condició d'assalariats dels repartidors autònoms que treballen per a plataformes digitals que presten serveis de repartiment o distribució de productes de consum o mercaderies.
Protesta 'rider' a Barcelona
Una vuitantena de repartidors s'han manifestat aquest dimarts a Barcelona contra la 'llei rider' coincidint amb l'aprovació de la normativa al consell de ministres. Segons els manifestants, la normativa –que reconeix als riders com a assalariats i no autònoms- va "en contra" dels seus interessos.
Repartidores Unidos i l'Associació Professional de Riders Autònoms (APRA) defensen que volen seguir sent autònoms i també han convocat manifestacions a Madrid, València, Alacant, les Palmes de Gran Canària, Oviedo, Gijón, Màlaga i Palma. Els repartidors s'han concentrat davant de la seu del sindicat CCOO, molts d'ells amb motos i bicicletes, i amb les seves bosses de Glovo o Deliveroo.
Jordi Mateo García, president de l'Associació Professional de Riders Autònoms (APRA), ha explicat que el govern espanyol, a l'hora d'elaborar la normativa, "no ha tingut en compte l'opinió dels repartidors". Segons ell, la nova llei els portarà a "l'absoluta precarietat". En aquest sentit, ha demanat que es facin canvis que permetin incorporar l'opinió dels partidaris de seguir sent autònoms.
Segons Mateo, l'aprovació de la 'llei rider' suposarà que el 75% dels repartidors actuals deixin la feina i que el 25% restant tinguin "contractes temporals, pèrdua de llibertat laboral i reducció d'ingressos". El representant d'APRA ha dit que si bé la Unió Europea exigeix "majors proteccions" per als riders, a l'Estat espanyol "han fet tot el contrari".