La secretària d'Estat de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Isabel Pardo de Vera, va plantejar aquest dijous al Congrés dels Diputats la possibilitat que es paguin peatges en les autovies en funció de la renda dels conductors. Durant la seva intervenció en una comissió del Congrés per explicar els Pressupostos Generals de l'Estat de 2023, Pardo de Vera va reconèixer que l'actual model de finançament de carreteres "és insostenible", ja que segons les dades del govern espanyol existeix un dèficit de 9.000 milions d'euros. La secretària d'Estat de Transports va lamentar que "si hi hagués un pacte, que l'hauria d'haver-hi més enllà dels temps polítics, aquest tema estaria solucionat, però tots els governs li han donat una puntada cap endavant i no han fet res. Això és no moure's perquè ningú surti a la foto i surtin les arpes, però jo no concebo el Congrés com una selva".
Mesures progressistes
Pardo de Vera va precisar que el seu departament hagués preferit dissenyar la gratuïtat del transport públic, que s'aplica des del mes de setembre a Rodalies i als trens de mitja distància, des d'un punt de vista de progressivitat fiscal, ja que segons va explicar hi ha viatgers recurrents de tren que poden pagar-se el bitllet, mentre que d'altres no. No obstant això, la decisió s'ha hagut de prendre de manera ràpida i fer gratuïts els viatges de forma generalitzada, sense tenir en compte la renda de cada usuari. La secretària d'Estat va relacionar la progressivitat a la implementació dels peatges de les autovies dient que "cal prendre aquestes mesures des d'un punt de vista progressiu". En qualsevol cas, va reiterar que es presentarà un model quan hi hagi un consens polític sobre un tema que considera que s'ha d'abordar "amb criteris de vertebració territorial, igualtat i seguretat".
La secretària d'Estat va recordar que en els Pressupostos Generals de l'Estat prop de 2.700 milions d'euros es destinaran a mantenir i ampliar la xarxa de carreteres de l'Estat, gairebé un 9% més que fa un any, amb especial èmfasi en la conservació de les carreteres. "Tenim l'obligació de planificar un sistema que permeti el finançament del sistema i que no decaigui en funció dels cicles polítics i econòmics i permeti cobrir els costos de manteniment, integrar les externalitats negatives del transport per carretera i modernitzar tota la xarxa i la seva explotació cap a un futur elèctric", va concloure.
Noves bonificacions de peatges en 2023
El secretari general d'Infraestructures i president de la Societat Estatal d'Infraestructures de Transport Terrestre (Seittsa), Francisco Javier Flores, també va comparèixer en el Congrés per explicar els comptes del seu departament, que disposarà en 2023 de 98,4 milions d'euros per a atendre reduccions de peatges i bonificacions vigents en autopistes i altres "noves" que pretén implantar. Flores va indicar que Seittsa, que integra des de l'any 2018 a les autopistes de peatge fetes fallides, invertirà en 2023 uns 106 milions d'euros en obres per a la seva actualització i posada a punt, especialment en la reparació de fermes, obres d'adaptació de túnels i actuacions de modernització dels sistemes de cobrament de peatge.
Amb tot, Seittsa invertirà en total l'any vinent 165,21 milions d'euros en carreteres, dels quals 58,44 es destinaran a obres de noves infraestructures, mentre que la Secretaria General dedicarà 1.118 milions a carreteres de nova construcció, entre elles accessos diversos aeroports i ports, i 1.548 milions a la conservació de la xarxa. Flores va subratllar que l'increment de l'11% en el pressupost de conservació s'acumula al del 76% del pressupost de 2022 i pretén "mitigar el dèficit acumulat en passades legislatures".