Endesa, de nou sota l'ull de mira. El Govern de la Generalitat ha obert un expedient informatiu a EDistribución Redes Digitales (la distribuïdora d'electricitat d'Endesa) per tal d'analitzar la desviació a l'alça de les lectures estimades de les factures que emet l'empresa energètica. I és que l'executiu català creu que aquesta pràctica perjudica els usuaris perquè han de fer front a factures molt elevades de cop amb uns consums molt superiors als habituals, la qual cosa pot comportar situacions de pobresa energètica. A més, també constaten que els petits comercialitzadors poden sortir-ne malparats, perquè poden rebre penalitzacions per part de l'operador per haver-se desviat de les previsions inicials de demanda i han de fer compres addicionals basant-se en les dades estimades i no a les reals. Aquestes petites empreses es poden veure afectades per la tensió de tresoreria per la falta d'emissió de factures d'Endesa des de juny, i per la diferència entre l'IVA que les comercialitzadores poden cobrar als seus clients i el que han de liquidar al sistema, informa l'ACN.

L'acció ha estat impulsada per la Direcció General d'Energia, adscrita al Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural. La Conselleria ha demanat a la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència que prengui mesures davant les suposades males pràctiques d'Endesa, i avisa que aquesta situació genera el risc de tancament de les petites comercialitzadores i una menor competència al sector.

En una carta, la Generalitat recorda a l'organisme espanyol que la substitució dels comptadors d'electricitat pels nous models digitals i per la telegestió estava justificada per la "garantia que totes les factures s'emetrien partint de les lectures reals" i que les lectures estimades només es realitzarien en casos "molt concrets". Amb tot, la Direcció General d'Energia conclou que aquesta situació "accentua la sensació de molts consumidors que la telegestió no soluciona cap problema i només suposa un increment del cost de lloguer de l'equip de mesura".

Endesa ho afronta amb "normalitat"

D'altra banda, des d'Endesa han informat l'ACN que ja van rebre la notificació el passat 17 de març, i han afegit que ho emmarquen dins de la "normalitat" perquè la funció de la Direcció General d'Energia és requerir informació, com en molts altres casos. De moment, la companyia diu que està preparant les dades reclamades per la Generalitat, ja que encara es troba dins dels terminis establerts. A més, fonts de l'empresa asseguren que la seva distribuïdora compleix "amb totes i cada una de les normes que regulen l'activitat de distribució de l'energia elèctrica, i en particular, aquelles referides a la lectura i facturació dels subministraments".

Segona sanció aquest any

El passat mes de gener, la Generalitat ja va obrir un expedient sancionador a la distribuïdora de la companyia per la manca d'emissió de factures a empreses i particulars. En aquella ocasió, es va proposar una sanció de 600.000 euros. Aleshores, també es va considerar que aquesta pràctica perjudicava els usuaris i posava en risc l'estabilitat del sistema elèctric i feia perillar la viabilitat de les empreses comercialitzadores que havien aconseguit fer-se un forat en un mercat amb una forta concentració en quatre empreses. En aquest cas, fonts d'Endesa han explicat que ja es van demanar les disculpes pertinents i van atribuir aquest cas als canvis introduïts en la tarifació energètica.