El conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, ha anunciat aquest dimecres que el Govern regularà “l’última milla” del comerç online. El conseller ha fet aquest anunci en el marc de la presentació del Pla d’Acció del Comerç, l’Artesania i la Moda 2022-2025, en un acte celebrat al Recinte Modernista de Sant Pau. El conseller ha destacat que es tracta de “l’actuació clau d’aquesta legislatura en matèria de comerç; una eina jurídica eficaç amb la qual volem reduir l’impacte mediambiental del comerç online i alhora donar seguretat jurídica al sector”. En aquest sentit, ha explicat que “el comerç electrònic és una realitat que anirà a més". I que des del Govern es vol que el comerç sigui digital perquè sigui més competitiu, però que cal regular les afectacions físiques que genera. Per a això, ha defensat torrent, cal incorporar determinats aspectes a la normativa de comerç, amb l’objectiu de minimitzar el seu impacte ambiental i establir les mateixes regles del joc per a tots els operadors.
Així mateix, Torrent ha anunciat que la tramitació s’iniciarà dimarts vinent amb l’aprovació de la memòria preliminar per part del Govern. “En l’elaboració d’aquesta normativa volem fomentar el diàleg amb tots els agents implicats, especialment dels ajuntaments, que han de tenir un pes important en aquest procés de debat i elaboració de la futura regulació”, ha assenyalat el conseller. El titular d’Empresa i Treball ha anunciat aquesta iniciativa, com l’actuació central del Pla d’acció per al comerç, l’artesania i la moda 2022-2025.
En els últims dos anys, del 2020 al 2022, el canal online ha crescut un 28% a Catalunya marcat clarament per l'arribada de la pandèmia de la covid. De fet, actualment es realitzen 80 milions de compres online a l’any, de les quals el 84% es lliuren a domicili, el que representa 66 milions de desplaçaments per a entregues a domicili anualment, l’11% dels quals requereixen segona visita. Aquest context posa de manifest la necessitat d’implementar una estratègia verda en el retail, especialment en tots aquells elements que formen part de l'expressió física del comerç electrònic.
Concretament, la futura regulació vol donar resposta, d’una banda, a la sobrecàrrega que la distribució física del comerç online genera en les vies públiques; i d’una altra, a les molèsties ocasionades per magatzems i punts de distribució de productes, instal·lats en zones residencials i operatius 24 hores al dia. Així mateix, vol erradicar la inseguretat jurídica derivada de noves fórmules comercials (click&car, cuines i supermercats fantasma, showroom...) que actualment no estan recollides de manera expressa en el marc legal vigent.
Què es vol fer?
L’objectiu és incorporar a l’actual marc legal català una regulació específica sobre diversos aspectes del comerç electrònic. En primer lloc, es buscarà regular els horaris de distribució de les mercaderies al consumidor final, homologant l’horari de repartiment des dels magatzems, punts de distribució o altres tipus d’establiments a l’horari comercial de la zona. Aquesta normativa també buscarà diferenciar entre magatzems logístics i magatzems d’operacions, per tal de delimitar aquells que tenen per objecte l'entrega al consumidor final, i definir-ne les característiques i condicions.
A més, també s'establiran condicions per la distribució dels productes al consumidor final en funció de la dimensió del municipi, per minimitzar l'impacte en el medi ambient i en el trànsit de vehicles a més de regular i incentivar la implantació de punts de recollida de mercaderies dins les trames urbanes. En aquesta línia, també es buscarà condicionar que la distribució des del magatzem d’operacions es faci amb vehicles no contaminants sempre que sigui possible. I per últim es buscarà possibilitar que els ajuntaments, en municipis de determinada dimensió, puguin decidir on localitzar els magatzems d’operacions i els punts de recollida de mercaderies pel comprador, i els seus horaris.
Per tot plegat, la futura regulació vol contribuir a moderar les externalitats negatives que l'expressió física del comerç electrònic genera sobre el medi ambient, les infraestructures i la població, i permetrà ordenar i racionalitzar la distribució singularitzada al consumidor final, amb el menor impacte econòmic possible. D’altra banda, donarà protagonisme als ajuntaments, com a màxims coneixedors de la realitat dels respectius municipis.
Pla d’acció dotat amb 150 milions
En l'àmbit del Pla d’acció del comerç, l’artesania i la moda pel 2022-2025, segons s'ha anunciat avui, s'articularà en 2 línies d’actuació, 24 objectius, 79 actuacions i 255 indicadors, i compta amb una dotació global de més de 150 milions d’euros. La primera línia d’actuació serà la d'ordenació i normativa, que serà diferent de la mesura legislativa per regular la distribució en el comerç online. Dins d'aquesta línia, s’inclouen set objectius, entre els quals l’actualització de la llei de comerç i del decret llei d’equipaments comercials; la defensa de les competències de comerç de la Generalitat davant l’estat; l’estudi de la fiscalitat dels nous canals de venda online; la planificació i execució de polítiques relacionades amb equipaments comercials; l’ordenació i control de l’activitat comercial; i l’establiment d’un marc jurídic equitatiu.
La segona línia d'actuació anirà dirigida a la potenciació del teixit comercial de proximitat, de l’artesania i de la moda. En l’àmbit del comerç els 8 objectius són implementar un pla de reactivació del consum de proximitat; acompanyar les empreses comercials en el procés de transformació digital; prestigiar el sector, atraure talent i redefinir el model formatiu; promoure la competitivitat de les empreses comercials i la professionalització del teixit associatiu; incrementar la competitivitat territorial; impulsar un programa de mercats municipals i un programa de mercats no sedentaris; i oferir suport i promoció a l’activitat firal. En l’àmbit de l’artesania, els 3 objectius són incrementar el prestigi i la visibilitat de l’artesania catalana; acompanyar les empreses, captar el talent i millorar-ne la competitivitat; i projectar internacionalment l’artesania catalana. I en l’àmbit moda, els 4 objectius són consolidar el 080 Barcelona Fashion per projectar la moda catalana al món; acompanyar l’acceleració de les marques de moda catalanes en la seva estratègia digital; promoure els models de consum i producció sostenibles; i impulsar la presència de marques de moda de Catalunya en l'àmbit internacional.