Després que el passat mes de març tanquessin tots els restaurants de McDonald's a Rússia, ara la multinacional americana amb seu a Chicago ha anunciat la seva intenció de vendre tot el seu negoci al país eslau, que inclou 850 restaurants que donen feina a unes 62.000 persones, segons ha publicat el Washington Post. Amb aquest nou moviment McDonald's es converteix en una de les últimes grans empreses occidentals en sortir de Rússia arran de la invasió d'Ucraïna.
Concretament, McDonald's assegura que es ven el negoci a Rússia perquè "ja no és sostenible ni és consistent amb els valors" de la companyia i és per això que ha anunciat que ja ha iniciat el procés de busca d'un comprador que no només es quedi el negoci sinó que contracti tots els treballadors. El CEO de la companyia, Chris Kempczinski, assegura que la “dedicació i lleialtat a McDonald's” dels empleats i centenars de proveïdors russos han fet que la decisió d'anar-se'n hagi estat difícil.
Mentre dura el procés de venda, McDonald's ha assegurat que començarà a eliminar els logotips dels seus establiments i els rètols amb el nom de l'empresa, encara que mantindrà les seves marques registrades a Rússia, que obre la porta a la tornada de la multinacional al país. De moment, però, McDonald's espera ingressar entre 1.200 i 1.400 milions de dòlars amb la venda del negoci rus. Pel que fa a la situació a Ucraïna, els seus restaurants estan tancats, però els treballadors segueixen rebent el seu salari, segons assegura la multinacional.
Cal recordar que McDonald's va ser el primer restaurant occidental de menjar ràpid en obrir un restaurant a la Unió Soviètica. Va ser poc després de la caiguda del mur de Berlín, l'any 1989, i va escenificar l'alleujament de les tensions entre els dos blocs. McDonald's és de les últimes grans empreses nord-americanes que abandonen Rússia, i arria després que ja ho fessin companyies com Coca-Cola, Pepsi o Starbucks. El mètode ha estat diferent en tots els casos, ja que alguns han optat per aturar el negoci i d'altres per tancar totes les seves operacions, a causa de les sancions imposades tant pels EUA com per la UE.
Si mirem arreu del món, McDonald's té més de 39.000 restaurants en més de 100 països, encara que la majoria són propietat de franquiciats i només un 5% dels locals són propietat i estan operats per l'empresa. Pel que fa a les expectatives per aquest any, McDonald's ja ha assegurat que tot i marxar de Rússia contempla agregar 1.300 restaurants nets enguany, que es converteixen en més de 2.000 si tenim en compte que en tenen 850 a Rússia i aquest tancaran tots. Aquestes noves obertures contribuiran a augmentar un 1,5% el creixement de les vendes en tota la companyia. De moment, però, sembla que la cosa no va del tot bé, ja que durant el primer trimestre McDonald's va guanyar 1,100 milions de dòlars, 400 milions menys que l'any passat.