Els hospitals de Quirónsalud integrats a la xarxa pública de la Comunitat de Madrid (Sermas) -els hospitals universitaris Fundació Jiménez Díaz, Rei Joan Carles, Infanta Elena i General Villalba- van ser reconeguts amb el Premi New Medical Economics 2024 a la 'Millor Iniciativa de Transformació Assistencial' en la X edició d'aquests guardons lliurats per la capçalera digital sanitària en un acte presidit i clausurat per Almudena Quintana, directora general assistencial de la Conselleria de Sanitat de la Comunitat de Madrid.
El guardó, recollit pel doctor Javier Arcos, gerent de la Fundació Jiménez Díaz, i Marta del Olmo, gerent territorial del Rei Joan Carles, Infanta Elena i General de Villalba, i directora d'Experiència de Pacient dels esmentats quatre centres, de mans de José María Martínez, president de 'New Medical Economics', reconeix així la transformació digital promoguda pel model assistencial dissenyat, defensat i liderat per aquesta xarxa hospitalària que inclou i impacta en tres moments de l'assistència sanitària: abans, durant i després.
"Aquest premi és possible gràcies a l'estratègia consolidada i compartida pels nostres quatre hospitals, que permet als nostres professionals -no només als assistencials, sinó també als de molts altres departaments claus en aquest àmbit- liderar el canvi del model assistencial a través de projectes basats en la innovació, la digitalització, el Big Data i la intel·ligència artificial per millorar els resultats en salut i experiència dels nostres pacients", van afirmar el doctor Arcos i Del Olmo després de recollir el guardó.
Van assenyalar que la societat actual està marcada per realitats que impacten directament en el model assistencial i obliguen un canvi dirigit a la seva sostenibilitat i més eficàcia i eficiència, centrat a millorar els resultats finals per als pacients i per a la societat. Entre elles, destaquen un canvi sociodemogràfic cada vegada més intensificat, que inclou l'envelliment de la població, la cronificació de les malalties, nous perfils de pacients que demanden una medicina síncrona i tenen noves maneres de relacionar-se, i que es tradueix en una càrrega assistencial més gran; un problema cada vegada major d'escassetat de professionals assistencials, tant de metges com d'infermeres; i un dèficit d'efectivitat i una gran variabilitat a la pràctica clínica del sistema sanitari.
Davant això, "cada vegada hi ha més evidències dels beneficis que aporten els nous models organitzatius per millorar els resultats finals, tant en prevenció i promoció de la salut, com en millora de l'experiència del pacient i de la sostenibilitat del sistema a través d'un ús responsable dels recursos, i que ajuden a ser més eficients en l'atenció de la creixent demanda assistencial", assegura el doctor Arcos.
Models que, gràcies a l'esmentada estratègia basada en l'ús de les dades i la informació clínica per optimitzar els processos, a polítiques de formació en salut digital i processos organitzatius, i a la seva maduresa cultural i digital, aquesta xarxa assistencial pot implementar.
Per això, van dir que aquests hospitals han dissenyat, defensen i lideren un canvi de model assistencial que inclou i impacta en els tres moments de l'assistència sanitària: abans, passant d'una Medicina reactiva a una Medicina proactiva que permet anticipar-se, per impactar en la salut de forma prèvia a l'abordatge de la malaltia, i en la qual la coordinació entre nivells assistencials es tradueix en una reducció del temps d'accés al diagnòstic i al tractament; durant, transitant d'una Medicina d'actes a una Medicina de processos i recolzats en eines de salut digital, serveis no presencials, nous models assistencials, aplicacions pròpies, Big Data i intel·ligència artificial; i després, per poder identificar, mesurar i millorar el valor real de l'activitat assistencial, el que de veritat importa als pacients, afegint-ne a les mètriques de volum altres de valor real per als pacients.
Tot això, apunta Del Olmo, "gràcies, d'una banda, al lideratge dels professionals clínics en el disseny d'aquests programes i iniciatives, acompanyats de molts altres de no assistencials, i al suport d'eines digitals pròpies, ens ha permès implementar i liderar un nou model assistencial que ajuda a superar els reptes actuals del sistema sanitari, possibilitant la capacitat d'anticipació, ajudant a planificar, reduint ineficiències, millorant la seguretat clínica, escurçant temps, permetent ser més sostenibles, disminuint la càrrega d'esforços humans, i garantint l'ètica i la privacitat".
"Un model que posa noves formes de gestió a disposició dels professionals, i noves formes de comunicació al servei dels pacients, i utilitza les eines de salut digital per a, lluny de deshumanitzar l'assistència, personalitzar-la i portar-la més enllà de les parets dels hospitals, optimitzar l'eficiència i, en definitiva, millorar l'experiència i resultats en salut dels pacients", acaben.