L'empresariat hostaler i turístic de Catalunya dona el juliol pràcticament per perdut, però veu amb optimisme els mesos d'agost, setembre, octubre i novembre. La Confederació Empresarial d'Hostaleria i Restauració de Catalunya (ConfeCat) ha fet balanç aquest dimecres d'una temporada turística que no és bona i arriba tard.
De fet, esperen ocupacions desiguals en els establiments hotelers del conjunt del país. La Costa Brava i el Pirineu lleidatà són les regions que presenten millors perspectives, mentre les grans ciutats punxaran. Segons la ConfeCat, la clau radica en invertir en promoció i difondre que Catalunya és una destinació segura per captar turisme estranger, especialment després de ser considerada com a zona de risc a Alemanya i Bèlgica.
"Això ens fa molt mal pel turisme estranger". Així ho ha manifestat el president de ConfeCat, Santiago García-Nieto, en una roda de premsa a Salou on s'ha fet balanç de la situació turística. Segons García-Nieto, a la indústria turística li espera un mal juliol, però un bon agost. Sense donar xifres globals d'ocupació, la confederació ha repassat les perspectives per demarcacions.
Les perspectives d'ocupació també són desiguals
A Girona hi ha perspectives molt bones al nord que contrasten amb unes males previsions a la zona sud, on només han obert un 37% dels hotels. El mateix escenari es reprodueix a Barcelona, on hi ha diferent panorama a la costa respecte a la ciutat. Segons la ConfeCat, la capital catalana ha perdut 2.500 milions d'euros en els últims quinze mesos.
Pel que fa a Tarragona, es confia arribar al 65% d'ocupació hotelera aquesta temporada d'estiu, una xifra molt per sota d'un any normal, en què fàcilment supera el 85%. Des de la confederació es confia que tots els hotels del territori ja pugui estan oberts a l'agost. "Arribem tard a la temporada, però som optimistes, i també realistes", ha remarcat García-Nieto.
Lleida s'emporta "la medalla d'or", ha dit el president de la ConfeCat. S'espera una bona ocupació al Pirineu, on el ritme de reserves és "òptim, però tampoc excel·lent". Des de la confederació també s'ha destacat el nivell d'ocupació modest en els apartaments turístics en el conjunt de Catalunya, malgrat que hagin baixat els preus entre un 30% i un 40%.
Les prioritats del sector
A partir d'aquí, el sector llança dues reclamacions. D'una banda, invertir més en promoció, pensant a tornar a captar el visitant espanyol. I, de cara al mercat estranger, bàsicament europeu, es reclama una campanya convincent que projecti la destinació com a "segura" i "competitiva", ha reiterat García-Nieto. "Hem perdut aquest tren, a diferència d'altres comunitats", ha afegit.
També s'ha posat de manifest la reticència de França de viatjar en territori català -cal tenir en compte que la meitat del turisme estranger a Catalunya és francès. En l'àmbit laboral, s'ha remarcat la necessitat que continuïn els ERTO per força major amb condicions favorables per a les empreses que han de mantenir aturada la seva activitat i condicions favorables pels fixos discontinus.