El 'hub' d'electromobilitat que assumirà la reindustrialització de Nissan a Barcelona ha tancat avals per 51 milions d'euros i espera a obtenir fins als 70 milions aquest dilluns, dia en què finalitza el termini màxim per presentar-los, després d'ajustar a la baixa els plans inicials, informa l’agència Efe.
Fonts del 'hub' han explicat a l’agència que l'objectiu ara per ara és aconseguir avals per import de 70 milions, encara que, si això no fos possible, s'adaptaria el projecte als avals que s'aconsegueixin, renunciant a algunes partides dels Projectes Estratègics per a la Recuperació i Transformació Econòmica (PERTE) del vehicle elèctric. D'aquesta manera, el 'hub' liderat per QEV Technologies i BTech garanteix que la reindustrialització de Nissan, que depèn en gran manera de les ajudes del PERTE, "tira endavant", han insistit les fonts.
Aquest consorci d'empreses va obtenir una assignació de 107,8 milions del PERTE del vehicle elèctric, la tercera de major quantia, i per rebre aquestes ajudes necessitava presentar avals pel 90 % d'aquest import. Inicialment, aspirava a recaptar uns 80 milions en avals, menys del necessari per cobrir aquests 107,8 milions, si bé les esmentades fonts han indicat que el 'hub' s'ha fixat ara com a nou objectiu els 70 milions. Això obliga a ajustar a la baixa el projecte, almenys fins que s'obrin noves convocatòries del PERTE.
Tanca els avals amb tres entitats bancàries
De moment, el projecte ha tancat avals amb tres entitats bancàries, entre les quals figura CaixaBank. Fonts financeres també situen al Banc Sabadell entre els avaladors, així com a l'andorrà Andbank. Les fonts del consorci d'empreses no pronostiquen que hi hagi més moviments aquest cap de setmana i auguren que el dilluns es reprendran les converses amb els bancs en una carrera a contrarellotge. El banc andorrà Andbank aportarà pràcticament la meitat de la quantitat que cal avalar i és el primer que va donar suport al projecte del hub. La quantitat restant, d'aproximadament 40 milions d'euros, l'aportaran bancs com CaixaBank, Santander i Banc Sabadell, en una operació que estarà combinada amb l'Institut Català de Finances (ICF). Així doncs, els bancs assumiran el risc de l'operació i l'organisme de la Generalitat farà contravalador. En un primer moment, l'ICF va oferir-se a posar els recursos directament, però va ser denegat per no tenir fitxa bancària reconeguda.
L'Institut Català de Finances (ICF) s'havia mostrat predisposat a avalar 40 milions, però el Ministeri d'Indústria ha declinat acceptar les garanties d'aquest organisme, que no té fitxa bancària, per considerar que no compleix amb les condicions fixades en el PERTE. En canvi, sí que accepta la fórmula que aquests 40 milions de l'ICF serveixin com a contraaval.