El hub de QEV és l'únic candidat del concurs dels terrenys de Nissan. El Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB) ha informat en un comunicat que aquest dilluns ha finalitzat el termini de presentació de propostes per a la reindustrialització de les instal·lacions i que hi ha una única proposta, que és la del hub d'electromobilitat i descarbonització liderat per QEV Tecnhnologies i BTech (D-Hub) — en associació amb el grup logístic Goodman. La idea és rescatar la històrica marca de camions Ebro i produir tant furgonetes com autobusos elèctrics sota la marca Zeroid.
El termini finalitzava a les 11.00 hores i, a les 12.00, la mesa de contractació s'ha reunit en privat per qualificar la documentació del sobre A. Llavors, ha procedit a admetre la candidatura i s'ha iniciat la fase final per a l'adjudicació del concurs. La mesa es reunirà de nou el 4 de novembre, quan s'obrirà el sobre B. Serà el 17 de novembre quan s'obrirà el sobre C, abans de publicar una resolució definitiva. L'obertura dels sobres B i C serviran per confirmar que la candidatura compleix amb els requisits estipulats, però ja no poden aparèixer noves iniciatives.
El D-Hub, "optimistes"
El D-Hub ha explicat en un altre comunicat que ha formalitzat aquest mateix dilluns la candidatura, alhora que ha declarat que són "optimistes" i ha expressat la seva confiança per gestionar els terrenys — de 500.000 metres quadrats, considerats de gran valor logístic i industrial. Va ser la setmana passada quan el D-Hub va assolir un acord amb Goodman per presentar-se junts al concurs de licitació dels terrenys de Nissan. L'acord estipula que el D-Hub farà servir una part dels terrenys per desenvolupar activitat industrial, mentre que Goodman destinarà l'altra part a activitats logístiques.
El projecte del hub va obtenir fa pocs dies una assignació de 107,8 milions d'euros dels fons del Perte del vehicle elèctric. A més, els seus responsables han estat negociant amb els bancs fins a l'últim moment per aconseguir els avals necessaris i amb els seus inversors. La proposta planteja la creació de més de 7.000 ocupacions, de les quals un miler seran directes. És l'únic projecte industrial amb suficient maduració empresarial que havia arribat a la taula de reindustrialització, que integren les administracions públiques, Nissan i els sindicats. Sempre ha estat el favorit per donar una altra vida industrial a les parcel·les i per ressituar els 1.300 treballadors que van perdre la seva ocupació en l'ERO més gran de la història de Catalunya.
Alternatives per als terrenys de Nissan
Fonts de la taula de reindustrialització han assenyalat tant a Efe com a Europa Press que el Centre Intermodal de Logística (Cilsa) i l'empresa de sistemes d'emmagatzematge Mecalux havien presentat per correu electrònic una "proposta no formal" per si el concurs quedava desert, cosa que no ha passat. Esmentem que Mecalux és una multinacional de sistemes d'emmagatzematge i que Cilsa és la societat que gestiona la zona d'activitats logístiques (ZAL) del Port de Barcelona, participada per l'Autoritat Portuària de Barcelona i Merlin Properties. Abans s'havia parlat de projectes com el del fabricador xinès de cotxes elèctrics Great Wall Motors (GWM), que va retirar la proposta; i fa pocs dies va mostrar el seu interès la companyia d'automoció també xinesa Chery, però la proposta tampoc ha prosperat.
El CZFB va treure a concurs el passat juny la licitació dels terrenys i el calendari preveia tancar l'elecció de l'operador a l'estiu, però van sorgir dificultats que van obligar a aprovar fins a tres pròrrogues. Ara, els terrenys se cediran per un període de cinquanta anys ampliable a vint més i el CZFB demana una inversió mínima de cent milions d'euros per a la promoció o rehabilitació d'actius industrials. El hub compartirà espai amb el fabricant de motos elèctriques Silence, que ja ha ocupat la parcel·la que se li havia assignat.