L'IA i altres tecnologies poden reduir un 60% el temps destinat a aquestes tasques, permetent als docents enfocar-se més en l'ensenyament directe i el suport emocional als estudiants. Els professors dediquen unes 50 hores setmanals a l'ensenyament, però només un 49% del temps és en contacte directe amb estudiants, segons dades de la consultora McKinsey. Per tant, més de la meitat de la jornada laboral dels docents es dedica a la planificació educativa, un temps que es podria reduir considerablement amb la implementació d'eines d'Intel·ligència Artificial.

És el cas de projectes com el d'IGNITE, un equip multidisciplinari d'educadors i enginyers que han desenvolupat una solució web denominada IGNITE Copilot. Aquesta eina generativa supera l'enfocament limitat dels recursos tradicionals com llibres, Google o Viquipèdia, capacitant els professors de primària i secundària en l'ús efectiu de l'IA en la planificació didàctica, en format conforme a la normativa educativa vigent (Lomloe) i els estàndards internacionals (Unesco i OCDE).

La Llei Orgànica de Modificació de la LLOÏ (Lomloe) va obrir la porta perquè l'aprenentatge fos competencial, portant els estudiants del saber en fer. Això ofereix un escenari ideal perquè els docents dissenyin seqüències didàctiques basades en la IA de manera ràpida i eficaç. A Espanya, a prop d'un 70% de professors ja han experimentat amb aquesta tecnologia, segons l'informe 'L'Impacte de l'IA en l'Educació a Espanya' elaborat per Empantallados.com i Gad3.

Per exemple, en la creació de materials didàctics i recursos, els docents dediquen unes 5 hores setmanals en tasques com la recerca de recursos existents, creació de materials propis o la integració de tecnologia educativa. Amb eines d'IA com IGNITE Copilot, en lloc de 5 hores només es necessitarien 90 minuts. L'avaluació i personalització del contingut educatiu demora unes 8 hores setmanals, però amb la implementació d'IA es reduiria a només 4 hores i mitja. En total, l'estalvi setmanal seria d'entre 6 i 15 hores.

"Som davant d'una eina de productivitat que estalvia temps en generar contingut educatiu estructurat i de qualitat, adaptat a les necessitats individuals dels alumnes" explica el fundador de la companyia, Ignacio Aso. "Permet el desenvolupament de projectes educatius de manera immediata, convertint-se en un aliat estratègic per a les escoles i instituts", afegeix Aso.

Paral·lelament, l'aplicació web proporciona una estratègia d'IA per a docents integral que millora l'eficiència i productivitat del centre, redueix costos editorials i posiciona al centre com a pioner en l'ús de l'IA amb el 'Sello Copilot.

IGNITE Copilot és un programari as a service, disponible per a docents (modalitat PLUS) i centres educatius (modalitat ENTERPRISE) de tot Espanya ja per al curs 24/25. Des del passat 20 de maig, l'eina està disponible en període gratuït de proves fins al proper mes de setembre, oferint així als docents la possibilitat de treballar els seus primers projectes amb IA per al pròxim curs sense cap cost econòmic. Per a això, únicament es requereix el registre aportant el correu electrònic en 'https://ignitecopilot.ai/'.

Per al director general d'IGNITE Serious Play, Jordi Carrasco, "la implementació de la intel·ligència artificial en l'educació és una realitat accessible per a tots els centres educatius a Espanya". Gràcies a aquesta plataforma d'aplicacions d'IA per a l'educació, que ofereix els docents "una eina innovadora que facilita la transformació pedagògica en les aules mitjançant la generació de situacions d'aprenentatge personalitzades per a cada estudiant".

L'IA s'ha convertit en un aliat per als centres per transformar els mètodes pedagògics tradicionals, reinventar el procés educatiu i l'estalvi de costos editorials, gràcies a un accés lliure i flexible a tot el contingut didàctic en format LOMLOE. IGNITE Copilot permet consolidar així la base de coneixement, actualitzant el projecte educatiu del centre. Tanmateix, l'adopció efectiva d'aquestes tecnologies requereix la implementació d'uns protocols i polítiques de centre en IA, així com la identificació de les competències en IA de professorat i alumnes.