El hòlding IAG —que engloba Iberia, British Airways, Vueling i Aer Lingus– ha registrat unes pèrdues després d'impostos i partides excepcionals de 5.567 milions d'euros durant els nou primers mesos d'aquest any, davant els 1.814 milions de benefici d'un any abans, a causa de les restriccions de viatges derivades de la crisi sanitària del Covid-19. El coronavirus ha tingut un efecte rellevant a nivell global als sectors de les aerolínies i els viatges, particularment des de finals de febrer d'aquest any i "sense signes immediats de recuperació".

El resultat després d'impostos abans de partides excepcionals va ser negatiu en 3.176 milions d'euros, davant un benefici de 1.814 milions d'euros, segons ha informat la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV). El benefici de les operacions d'IAG després de partides excepcionals va ser negatiu amb 5.955 milions d'euros, davant la dada positiva de 2.520 milions d'un any abans.

La companyia insta a imposar test a les sortides dels vols

"Aquests resultats mostren el persistent impacte negatiu del Covid-19 en el nostre negoci, però els constants canvis en les restriccions imposades pels governs no han fet sinó agreujar-los. Això crea incertesa en els nostres clients i dificulta la planificació eficaç del nostre negoci", ha assenyalat el conseller delegat d'IAG, Luis Gallego.

El directiu ha instat a més als governs que adoptin procediments per realitzar test abans de les sortides dels vols amb mètodes fiables i assequibles i que també contemplin l'opció de realitzar proves posteriors als vols per eximir els passatgers de les quarantenes quan procedeixin de països amb elevades taxes de contagi.

Arribada d'un vol de la companyia vueling enmig de la pandèmia. Foto: Sergi Alcàzar
Arribada d'un vol de la companyia vueling enmig de la pandèmia. Foto: Sergi Alcàzar

"Això permetria obrir rutes, estimular l'economia i aconseguir que les persones viatgin amb confiança. Quan obrim rutes, observem que existeix una demanda de viatges continguda. Tanmateix, continuem esperant que la demanda de passatgers tard almenys fins a 2023 en recuperar els nivells de 2019", ha assenyalat.

En el tercer trimestre, el grup va registrar una pèrdua de les operacions de 1.300 milions d'euros abans, comparada amb un benefici de les operacions de 1.425 milions d'euros l'any passat.

L'aixecament de restriccions a l'estiu dona un respir a IAG

La companyia ha vist augmentada la seva programació de vols durant el tercer trimestre respecte al segon, degut en part a l'aixecament de restriccions a Europa durant l'estiu. A més, en el trimestre va operar 1.115 vols de càrrega addicionals per transportar equips crítics i subministraments essencials.

No obstant això, la demanda continua veient-se afectada negativament per les restriccions dels diferents governs i el requeriment de quarantenes. Les perspectives actuals són que la demanda no es recuperi als nivells de 2019 fins almenys el 2023. Davant d'aquesta situació d'incertesa, el grup espera que la capacitat per a l'últim trimestre de l'any no superi el 30% en comparació amb el mateix període de l'any anterior.

El grup ha pres mesures per protegir l'efectiu i reforçar la liquiditat a través de l'estalvi de costos amb els programes de regulació temporal d'ocupació oferts pels governs d'Espanya, el Regne Unit i Irlanda. Això, unit a altres retallades en els costos de personal i proveïdors ha compensat "en part" l'impacte de la caiguda d'ingressos per passatgers.

Quant als avions, IAG ha acordat l'ajornament del lliurament de 68 avions previst el 2020 fins a 2022. I juntament amb les reduccions en la inversió no relacionada amb aeronaus, ha retallat la inversió total en immobilitzat de 2020 en 1.500 milions d'euros respecte al nivell previst a començaments d'any. D'altra banda, l'empresa ha decidit no realitzar previsions de beneficis per a l'any 2020 a causa de la incertesa sobre l'impacte i la durada del coronavirus.

 

Imatge principal: Un agent de la policia observa un monitor que anuncia la cancel·lació d'un vol a Brussel·les. Foto: Efe