El president d'International Airlines Group (IAG), Antonio Vázquez, ha indicat aquest dimarts que espera completar la compra d'Air Europa "en la segona meitat d'aquest any o a començaments del 2021", una vegada renegociats els termes de l'acord. Aquests rebaixaran substancialment el preu de 1.000 milions d'euros previstos inicialment. En la junta d'accionistes del grup (que agrupa a British Airways, Iberia, Air Lingus, Vueling i Level), Vázquez ha assenyalat que continuen negociant la "potencial reestructuració de l'acord" assolit el novembre passat —en un escenari pre-covid— "incloent el preu i les necessitats de finançament del negoci d'Air Europa".

Aquesta junta ha suposat la sortida de Willie Walsh com a conseller delegat del grup —després de 42 anys al món de l'aviació— i la seva substitució per Luis Gallego, fins avui president de Iberia. El canvi estava anunciat pel març però la irrupció de la pandèmia el va retardar. El novembre passat, el grup IAG havia acordat amb el grup que presideix Juan José Hidalgo la compra d'Air Europa per 1.000 milions. Tanmateix, la crisi que passen les aerolínies —la més gran de la seva història— ha portat a rebaixar substancialment les valoracions. Actualment, el mercat situa el seu preu entorn dels 500 milions.

Vázquez ha defensat que l'operació continua tenint sentit estratègic per enfortir el "hub" —o centre de distribució de trànsit— de Madrid. Especialment per la connexió amb Llatinoamèrica, serà positiva per als consumidors i beneficiarà el sector del turisme i el conjunt de l'economia espanyola. Segons el directiu, encara és aviat per definir si una vegada que es tanqui l'operació es mantindrà la marca Air Europa, les rutes i la flota. Aquestes qüestions s'analitzaran amb l'equip directiu de Globalia en funció de la situació i perspectives del mercat.

Ampliació de capital de 2.750 milions


L'ampliació de capital per 2.750 milions d'euros que aquest dimarts ha aprovat la junta no anirà destinada a finançar la compra d'Air Europa ja que és una operació de Iberia, no del grup. "L'ampliació de capital és la millor via per garantir que IAG pugui sortir d'aquesta crisi amb més resiliència, flexibilitat i capacitat per prendre les decisions operatives i estratègiques adequades", ha assenyalat Vázquez. L'accionista més important de la companyia, Qatar Airways (25,1 %), ha recolzat l'operació, que també serà assegurada per Goldman Sachs, Morgan Stanley i Deutsche Bank.

La crisi vigent ha portat IAG en el segon trimestre a les pèrdues trimestrals més grans de la seva història, conseqüència de les caigudes dels trànsits de més del 98% pel coronavirus. A més, les previsions apunten a que la recuperació no es produirà abans de finals de 2023 o 2024.

Walsh ha indicat davant de la junta que, per fer front a la crisi, el grup està centrat en la reducció de costos. De fet, aquests han passat de 440 milions d'euros setmanals en el primer trimestre a 205 milions en el segon gràcies als programes governamentals de suport a l'ocupació al Regne Unit i Espanya. També per les reduccions de salaris i la supressió de despeses no essencials. A més, el grup ha reduït a la meitat les despeses de capital per als propers tres anys, la qual cosa li reporta uns estalvis de 7.000 milions.

 

Imatge principal: Un avió de la companyia Air Europa en un aeroport. Foto: Europa Press