Encara amb el record del caos de l'estiu passat a l'Aeroport del Prat per les vagues dels treballadors d'Eulen, ara les aerolínies IAG i Ryanair alerten que s'acosta un altre estiu mogut. Aquesta vegada, però, les companyies ho atribueixen a les vagues dels controladors francesos.
De fet, aquest pronòstic és el que dóna Airlines for Europe (A4E), una associació d'aerolínies europees, representades per les mencionades IAG i Ryanair. L'associació ha presentat una queixa a Brussel·les, demanant la intervenció de la Comissió Europea per tal que controli les vagues. "No pot ser que una vaga a un punt de França alteri tot el trànsit aeri" de tot el continent, asseguren.
The airspace affected when a small group of #airtrafficcontrollers in Marseille go on strike. 417 cancellations last weekend, 70,000 #passengers affected. This weekend will be their 9th #ATCstrike in 2018. Do politicians care? https://t.co/xeABsitEwj pic.twitter.com/utS2ncEIyW
— Airlines for Europe (@A4Europe) June 15, 2018
L'associació ha explicat els seus moviments també a través del Twitter, en què asseguren que "L'espai aeri queda afectat quan un petit grup de controladors aeris a Marsella fan vaga. 417 cancel·lacions el cap de setmana passat, 70.000 passatgers afectats. Aquest cap de setmana serà la novena vaga de controladors del 2018. Els importa, als polítics?"
A més, Barcelona és la zona més afectada, cosa que les companyies titllen d'injust, ja que és per unes vagues que no tenen res a veure amb l'estat espanyol.
Un problema polític
Davant de tot això, les companyies han posat pressió sobre el govern d'Emmanuel Macron, i demanen que "resolgui el problema abans de la temporada d'estiu", per tal d'evitar-ne les conseqüències sobretot sobre l'economia espanyola. En una roda de premsa, el conseller delegat d'IAG, Willie Walsh, ha assegurat que les conseqüències són greus, i que "durant l'exercici del 2018, el sector perdrà tot un mes d'activitat com a conseqüència d'aquestes vagues".
En paraules de Walsh, aquestes vagues "estan destruint el trànsit aeri europeu i està tenint un gran impacte en els consumidors", assegura. "És un problema polític i ha de ser controlat per polítics, no és un problema d'aerolínies".
La "unió" com a proposta
A4E, a més de demanar la intervenció de la Comissió, també ha plantejat possibles solucions.
A més, les dues companyies aèries han proposat diverses solucions per pal·liar-ne els efectes. La principal consisteix a avançar cap a la unió d'un "cel europeu", atorgant més pes i responsabilitat a Europa pel que fa al control de l'espai aeri.
Alhora, també proposen considerar "cel europeu" a altituds superiors als 30.000 peus (9.144 metres). Així, la regulació de l'espai aeri deixaria d'estar subjecta a la normativa dels estats i passaria a ser competència de la UE.