Pugen els impostos i un de destacat és el de matriculació dels vehicles. La crisi dels semiconductors ha frenat l’activitat fabril i comercial per les demores en els terminis de lliurament. Les existències de vehicles tendeixen a esgotar-se i els usuaris han d’esperar mesos per rebre el cotxe que desitgen. El Govern espanyol ha vetat l’esmena proposada pel PDeCAT per prorrogar un any més els tipus impositius vigents que hauria pogut ser vàlid fins el 31 de desembre del 2021. D’aquesta manera, la patronal Fecavem considera que "s’ha donat una garrotada més en comunicar la pujada de l’impost de matriculació". Aquest ja ha entrat en vigor des del mateix 1 de gener del 2022.
La notícia no ha tingut bona acollida, ja que s’associa a un encariment del preu dels cotxes amb una mitjana que anira dels 800 als 1.000 euros. Sobre això, la ministra d’Hisenda María Jesús Montero ha comunicat que la congelació té els dies comptats i, un cop aprovat el nou pressupost del 2022, les taxes i els trams corresponents es començaran a aplicar. Així doncs, els nous percentatges són els següents:
- Fins a 120 g/km de CO2: 0%
- Entre 121 i 159 g/km de CO2: 4,75%
- Entre 160 i 199 g/km de CO2: 9,75%
- Per sobre de 200 g/km de CO2: 14,75%
I a Catalunya, un de paral·lel
En paral·lel també hi ha el famós impost CO2 que afecta únicament a Catalunya. La Llei d’acompanyament dels pressupostos generals de la Generalitat, esmena ara el tractament dels vehicles en situació de baixa en el registre de vehicles de la DGT, en considerar que aquests no són aptes per a circular. Aquest canvi té efectes retroactius a l’exercici 2021, que els contribuents han de pagar durant l’any 2022. Això és especialment transcendent per als vehicles en situació de baixa temporal. Hi ha quatre supòsits reglamentaris de baixa:
- Voluntària
- Sostracció
- Baixa temporal per possessió de venda per part d’un professional del motor
- Els vehicles que són de titularitat d’un llogater amb el contracte de lloguer exhaurit.
Des de Fecavem consideren que "és una rectificació de sentit comú perquè no té sentit que els vehicles que no són aptes per circular, hagin de pagar". No obstant, també creuen que "queda a mig camí" del que demanaven perquè "la flota de vehicles per vendre tampoc han de liquidar l’Impost. Si la flota està censada a Catalunya paga, i si ho està en qualsevol altre indret de l’Estat espanyol, no. En un moment com l’actual, marcat per tantes incerteses i dificultats, volem fer palesa la nostra queixa per aquest tractament inadequat".
Fins a mitjans de desembre de l'any passat, l’Agència Tributària de Catalunya (ATC) ha rebut 23.000 reclamacions per errors a les notificacions de reclamació de pagament de l’impost sobre les emissions de diòxid de carboni de turismes, furgonetes i motocicletes. La recaptació prevista per aquest impost per a l’any 2022 és de 160 milions d’euros, mentre que l’any 2021, la recaptació estimada va ser de 66 milions d’euros. L’augment estimat és del doble i anirà a càrrec de la ciutadania.