Les empreses de l'Ibex-35 acceleren els seus projectes de digitalització, segons conclou una anàlisi de l'Institut Coordenades de Governança i Economia Aplicada que valora l'avanç de les cotitzades en els seus plans de transformació digital. L'examen el superen amb molt bona nota companyies com Inditex, CaixaBank, Endesa i Telefónica, situant-se al capdavant d'una digitalització que totes les grans empreses han assumit com a imprescindible.
L'informe indica que el selectiu espanyol lidera la revolució digital de la gran empresa a Espanya. "I més el 2020, un any marcat per la pandèmia de coronavirus al món, en què les cotitzades han hagut d'accelerar els seus plans per fer front a l'excepcionalitat del moment i continuar treballant amb màxima normalitat. Ho han fet alguns sectors, en una empenta que els ha permès mantenir l'activitat i reforçar el servei al client (que ha acompanyat la transformació amb una disposició i entusiasme admirables) en circumstàncies extraordinàries."
L'estudi de l'Institut Coordenades avalua la transformació digital de les companyies de l'Ibex-35 partint de paràmetres com els clients digitals, les operacions digitals, la inversió en transformació digital, l'evolució del pla de digitalització, els principals projectes o els partners tecnològics.
El balanç és positiu per a gran part de les cotitzades, que s'estima que han invertit més de 9.000 milions d'euros en digitalització, si bé algunes sobresurten dins de l'índex borsari. Al tèxtil i distribució, destaca el gegant Inditex, que ha presentat recentment un pla estratègic que preveu una inversió de 2.700 milions d'euros en els propers tres anys dins del qual 1.000 milions es destinaran a consolidar el seu negoci digital ("curiosament més expandit fora que dins d'Espanya") i, la resta, a la integració dels seus canals de venda per avançar en el concepte d'un comerç sempre disponible des de qualsevol dispositiu.
CaixaBank encapçala la digitalització a la banca, amb més de set milions de clients digitals i un percentatge del 66,1%. Aquest any, el banc ha incrementat especialment el creixement en banca mòbil, amb més de 6 milions d'usuaris i un augment del 13,7% en un any.
L'aplicació CaixaBankNow registra una mitjana de 24,2 accessos al mes i 5,6 accessos a la setmana per client. CaixaBank també destaca per la innovació dels seus serveis digitals, dins dels quals s'inclou imagin, el banc mòbil líder entre el públic millennial, transformat el 2020 en una plataforma digital dedicada a la creació de serveis digitals per a joves. Així mateix, l'entitat fa un fort esforç en l'acompanyament a les empreses innovadores a través d'equips especialitzats en el servei a les start-ups.
Dins de les elèctriques, l'estudi posa el focus en Endesa, amb gairebé cinc milions de clients digitals i més de 3,8 milions de contractes amb factura electrònica. Des de 2016, la companyia elèctrica ha invertit més de 1.200 milions d'euros en digitalització, un desemborsament que li ha estat clau per afrontar la crisi del coronavirus. Endesa ha anunciat una inversió addicional de 900 milions fins a l'any 2022.
Digitalització
El vicepresident executiu de l'Institut Coordenades, Jesús Sánchez Lambás, situa la digitalització com el pilar per a les empreses de cara a afrontar els desafiaments presents i futurs. "És imperatiu que les companyies avancin en els seus plans per poder donar un millor servei i atenció al ciutadà en un entorn cada vegada més digital. Aquesta anàlisi constata que l'Ibex-35 està a l'avantguarda d'aquest procés amb la implantació de les solucions digitals més innovadores en uns terminis de temps desconeguts fins ara".
La construcció és un altre àmbit que no escapa a la digitalització. Ferrovial manté el seu Digital Hub, creat el 2016, com a punt de trobada per investigar i experimentar tendències digitals on s'explora, entre d'altres, els possibles usos de tecnologies com el big data, la internet de les coses o els drons.
L'informe conclou que el lideratge al sector de les telecomunicacions és per a Telefónica, que a finals de juliol va llançar un gran pacte digital per a la reconstrucció l'economia i la societat després de la pandèmia de la Covid-19. El programa es basa en la digitalització com a palanca de creixement econòmic per al país i insisteix que el 2025 la fibra òptica cobreixi la totalitat d'Espanya.
Altres empreses de l'Ibex-35 que estan aplicant-se en la digitalització són la companyia d'assegurances Mapfre, amb més de 65 milions de transaccions online en 2019 i la posada en marxa de l'oficina sense papers; i Aena, amb processos biomètrics aplicats en diferents aeroports o Aena Maps, una app que acompanya al viatger en tot el seu viatge.
Repsol també treballa en un pla de digitalització a què preveu destinar 1.000 milions fins a 2022 i que, en aquests moments, compta amb més de 130 iniciatives a les quals estan destinats més d'un miler de professionals.
Partners estratègics
Els plans de digitalització de les companyies de l'Ibex-35 es desenvolupen de la mà de diferents partners especialitzats que acompanyen al recorregut cap a la transformació digital de la gran empresa. Si Inditex va de la mà de Telefónica, CaixaBank manté, entre altres, una aliança estratègica amb IBM des de 2011, Ferrovial amb Microsoft Ibèrica i Mapfre amb Amazon.
En l'Institut Coordenades s'ha imposat la qualificació de "revolucionari" al procés perquè "mai no s'havia viscut una transformació dels grans operadors econòmics en la seva relació amb els clients. Però al seu torn tampoc no es coneixia una resposta tan positiva d'usuaris, consumidors i pimes, adaptant-se a aquestes tecnologies i a la nova cultura transformadora. Un grapat de mesos que han canviat la història de la cultura empresarial. Com totes les revolucions que fan progressar la societat en el seu conjunt, passa quan les coses són madures".