Després d'un 2020 complicat, Inditex ha recobrat rendibilitat i els beneficis en el seu primer trimestre fiscal (febrer a abril) en guanyar 421 milions d'euros davant les seves primeres pèrdues (409 milions) en el mateix període de 2020 per l'impacte de la Covid-19. El gegant tèxtil, que engloba a les marques Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home i Uterqüe, ha col·locat amb lletres majúscules la recuperació de les vendes en la seva comunicació aquest dimecres a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV), fins a 4.942 milions, un 49,6 % més que entre febrer i abril de 2020 (3.303 milions).
El seu president, Pablo Isla, ha comentat als analistes en la presentació dels primers comptes de l'any que les vendes d'Inditex han crescut en totes les àrees geogràfiques i a cada una de les cadenes. Isla ha destacat que el grup ha aconseguit aquest creixement malgrat no disposar del 24 % de l'horari comercial, amb el 16% de les botigues tancades al tancament del trimestre i certes restriccions d'aforament. A més, Isla ha dit que la diferenciació i transformació estratègica cap a un model de negoci totalment integrat, digital i sostenible "continua donant resultats".
A tipus de canvi constant, la xifra de vendes li suposa al grup tèxtil col·locar-se un 11,5 % per sota del mateix període el 2019. El resultat brut (ebitda) va ser de 1.235 milions, un 155% més que en el primer quart de 2020 (484 milions), mentre que el grup registra una robusta generació de caixa i una posició financera neta, que va créixer un 25%, fins als 7.176 milions.
Continua creixent la venda electrònica
La venda en botiga "ha anat millorant progressivament" en el primer trimestre, assenyala la companyia, i apunta que la venda "online" va créixer un 67% entre febrer i abril. Inditex destaca l'èxit de la seva estratègia d'integració de botigues i "online" i la recuperació ja el maig passat de les vendes després de l'absorció de botigues anunciada el juny de 2020. La clau d'això, des del punt de vista d'Isla, ha residit en el sistema de gestió integrada de l'inventari (SINT), que permet enviar una comanda "online" des de l'inventari de la botiga que resulti més eficient.
Un altre dels aspectes que més ha destacat Inditex durant el període és l'evolució del marge brut sobre vendes, que va assolir 2.962 milions, el 59,9% sobre vendes, davant el 58,4% de l'any anterior, 152 punts bàsics més respecte a 2020 i 47 respecte a 2019.
Les perspectives, a l'alça
Les perspectives del grup apunten que les vendes en botiga i "online" entre l'1 de maig i el 6 de juny d'aquest any han augmentat un 102% en comparació amb el mateix període de 2020 i un 5% sobre el de 2019. La previsió sobre inversions en el període 2020-2022 són d'uns 900 milions anuals, amb un pla que inclou una inversió digital de 1.000 milions al llarg d'aquells 3 anys.
Quant al dividend, Inditex va avançar un dels dos pagaments de 0,35 euros per acció amb càrrec als resultats de l'exercici 2020 el passat 3 de maig, i el segon s'efectuarà el proper 2 de novembre després de l'aprovació de la Junta General d'accionistes del 13 de juliol.
Actualment el 98 % de les botigues del grup estan obertes, en tant que al tancament del primer trimestre operava 6.758 establiments a 96 mercats, davant els 6.829 a tancament de l'exercici de 2020 (640 menys que un any abans). Una altra de les novetats és la renúncia del director general adjunt d'Inditex, Ramón Reñón, després de gairebé 30 anys d'activitat professional en el grup gallec. La renúncia es farà efectiva a partir del pròxim 31 de juliol.