Inditex va guanyar 3.243 milions d'euros al seu exercici fiscal 2021, gairebé el triple que el 2020 (un 193% més) i es va quedar tan sols un 11% per sota del rècord de guanys que va anotar en el prepandèmic 2019. Segons ha detallat aquest dimecres la companyia a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV), les vendes del grup fundat per Amancio Ortega es van elevar un 36% respecte de 2020 i van assolir els 27.716 milions. D'aquesta quantitat, 7.500 es van obtenir a través del negoci online, que va créixer el 14% i ja representa el 25,5%. L'objectiu del grup tèxtil, que engloba marques com Zara o Massimo Dutti, és assolir el 30% el 2024.
La facturació va ser un 3% superior a la de 2019, malgrat comptar amb un 13% menys de botigues (un 5% menys que el 2020). Durant el 2021 l'activitat comercial d'Inditex va anar recuperant la normalitat després de l'esclat de la pandèmia de la covid-19, fins que en el quart trimestre l'elevada incidència de la variant omicron es va traduir de nou en una caiguda de les visites a les seves botigues, tancaments temporals a diversos països i, per tant, en un impacte extraordinari de 400 milions. Les despeses d'explotació durant tot l'exercici van créixer un 26%, per sota de les vendes, mentre els fons generats van assolir un màxim històric i la posició financera neta es va elevar un 24% fins a 9.359 milions.
Bon inici del 2022
L'empresa espanyola més important per capitalització borsària ha estrenat l'exercici 2022 amb un avenç interanual de les vendes del 33% des de l'1 de febrer fins al 13 de març i del 21 % davant els màxims històrics precovid de 2019. En aquell període, les vendes a Rússia i Ucraïna van créixer un 5% malgrat la invasió russa del seu veí el 24 de febrer i el posterior tancament per part d'Inditex de les seves més de 500 botigues en territori rus, anunciat el 5 de març. A Rússia, la companyia compta amb més de 9.000 empleats i obté a prop del 8,5% del resultat d'explotació. A Ucraïna al tancament de l'exercici tenia 85 botigues. Davant de l'actual conjuntura internacional, Inditex també ha decidit anticipar les entrades d'inventari de l'inici de la campanya de primavera per incrementar la disponibilitat de productes davant de possibles tensions a la cadena de subministrament.
Pujada del 2% dels preus
Degut a l'"impacte d'una inflació significativa", el conseller delegat d'Inditex, Óscar García Maceiras, ha explicat que han apujat un 2% el preu dels articles que venen als seus establiments. García Maceiras ha detallat que la política que tenen és "d'estabilitat de preus, i la mantenim", però que en el cas dels "mercats on hi ha una alta inflació, existeixen ajustaments selectius" que afectaran la campanya de primavera-hivern.
Espanya i els Estats Units
Durant 2021, els Estats Units van ser el segon mercat més gran d'Inditex, després d'Espanya, on va facturar el 14,4% del total (dues dècimes menys que un any abans). Europa, sense Espanya, va aportar al grup el 48,4% de les vendes (tres dècimes menys que l'any anterior) i Amèrica va registrar un avenç de quatre punts per representar ja el 17,5%. Per marques, Zara i Zara Home van facturar 19.586 milions, un 39% més; Pull&Bear, 1.876 (32% més); Massimo Dutti, 1.653 (30%); Bershka, 2.177 (23%); Stradivarius, 1.824 (42%), i Oysho, 600 (15%).
El grup pretén invertir al llarg d'aquest 2022 uns 1.100 milions, tornar a incrementar la superfície comercial, ara que ja pràcticament dona per tancat el seu pla d'optimització de botigues -que li ha portat a tancar 578 establiments, fins als 6.477- i utilitzar el 100 % d'energia renovable.