La Direcció Espacial d’Inspecció de Treball i Seguretat Social ha resolt que Ryanair va vulnerar el dret de vaga dels tripulants de cabina en les vagues convocades el 25 i 26 de juliol i el 28 de setembre, segons consta en l’ofici redactat pel cos d’inspecció al qual ha tingut accés l’ACN. La inspecció proposa en la resolució 12 sancions greus, una de molt greu i tres requeriments que obliguen a l’adequació dels locals destinats a descans del personal per complir amb la legislació de prevenció de riscos laborals. Quatre de les sancions greus i la qualificada de molt greu estan relacionades amb l’obstrucció a l’actuació inspectora i vuit infraccions greus estan relacionades amb la vulneració del dret a vaga.
El pronunciament de la inspecció es dona després de les denúncies presentades per la secretaria d’Acció Sindical del sindicat Unió Sindical Obrera (USO) i pel Sindicat de Tripulants de Cabina de Passatgers. Així doncs, la resolució de la inspecció fa aquesta determinació perquè dies abans d’aquestes mobilitzacions es va preguntar als tripulants de cabina si farien vaga, ja sigui a través de correus electrònics o per telèfon.
La inspecció afirma que aquestes trucades telefòniques o correus electrònics "tenien com a finalitat conèixer, amb caràcter previ al desenvolupament de la vaga, el nombre d’efectius que anaven a secundar l’aturada, cosa que podria limitar l’exercici del dret a vaga".
Sobreocupació de guàrdies
A més, la Inspecció també considera acreditada la vulneració del dret a vaga per la designació en la jornada del 28 de setembre de guàrdies i imaginàries en un nombre superior a les designacions normalment establertes, sense respectar els terminis de preavís als treballadors que marca la legislació. Aquestes guàrdies i imaginàries van provocar una ‘’sobreocupació’’ en els locals destinats a la realització de guàrdies, amb la conseqüent afectació a la seguretat i la salut dels treballadors.
La Inspecció també sanciona l’empresa per constatar-se que en el transcurs de l’actuació, els inspectors han patit "obstacles" en el compliment de la seva funció, sobretot a l’hora de prestar declaració als tripulants de cabina.
Les bases de Ryanair que han estat inspeccionades han sigut les instal·lacions aeroportuàries dels tripulants de cabina de l’aeroport del Prat, Girona, Madrid, Màlaga, Las Palmas, Alacant, Sevilla, Tenerife Sud, Palma de Mallorca, València, Santiago de Compostela, Eivissa i Lanzarote.
La inspecció també subratlla que en el transcurs de la inspecció, la direcció de Ryanair ha al·legat que els contractes de treball concertats amb els seus tripulants de cabina es regeixen per la legislació laboral irlandès i no per l’espanyola.