Les grans firmes de moda i del 'retail' estan intensificant els seus models de distribució amb un canal específic de segona mà, tant a Espanya com a escala internacional, tendència a l'alça que respon a diversos factors, com la demanda de moda sostenible, les preferències de les noves generacions, els canvis legislatius i l'oportunitat de capturar valor addicional al llarg del cicle de vida dels articles o peces|penyores, segun una anàlisi de l'Institut Coordenades de Governança i Economia Aplicada, centrament en l'eclosió del segment de la segona mà.

Indica que les firmes espanyoles, de moda tèxtil però també gegants i referents d'altres sectors, com el luxe, han apostat per un canvi basat en què la roba o article pot conviure amb un ús que perduri i situa la sostenibilitat i circularitat com a repte, estímul i negoci per a aquestes companyies.

"La sostenibilitat és una pedra angular de les empreses, o deuria ser-ho, i el fet que siguin elles els qui ofereixin articles de segona mà és resposta a un canvi de preferències del comprador; però també és una tendència en determinades demandes, ja que les plataformes e-commerce especialitzades en la compravenda de peces|penyores o de tota mena de productes compte amb un negoci a l'alça", ha valorat Jesús Sánchez Lambás, vicepresident de l'Institut Coordenades.

En la seva anàlisi, destaca que la circularitat pot acabar sent rendible i constitueix un relat de compromís amb la societat que, per la via dels fets, ha de sumar per un futur sostenible. "És un estímul i alhora un desafiament ja que impacta en el model de negoci d'una companyia on és clau un equilibri perquè el segment de la segona mà no afecti a les vendes primàries", reflexiona.

Dels casos analitzats al mercat espanyol, destaca com a primer exponent Zara, que a finals de 2023 va estrenar el seu servei 'pre-owned' a Espanya per tal d'ajudar els clients a allargar la vida de les seves peces|penyores. Va seguir la línia|empremta d'altres gegants, com H&M i la seva plataforma global Sellpy, que va arribar a Espanya el 2021. Altres companyies emergents com Shein també estan integrant pràctiques lligades a la reutilització de les peces|penyores i, recentment, va anunciar l'arribada a Europa de la seva plataforma de compravenda de peces|penyores de segona mà.

"Representa una oportunitat significativa per transformar la indústria de la moda cap a pràctiques més sostenibles que requereix el compromís de tots els departaments de les companyies", afegeix Sánchez Lambás. En altres sectors, Ikea, la cadena sueca de mobles, acaba de fer un pas més en la seva aposta per la sostenibilitat amb el seu nou servei 'pre-owned', una plataforma destinada a la compravenda de mobles de segona mà entre particulars, exclusivament de la seva pròpia marca, amb Madrid i Oslo com|com a ciutats elegides per testar el servei.

SECTOR DEL LUXE

"El fet que siguin els mateixos fabricants i marques els que llancin el 'pre-owned' és un senyal inequívoc: existeix mercat i, el més interessant, doten de més transparència i seguretat a tot el procés", destaca l'Institut Coordenades.

L'informe afirma que el sector del luxe és precisament un altre dels que ha desembarcat amb força en aquest segment en els últims anys destacant aquests atributs: garantia, transparència i qualitat a tot el procés de compravenda. No en va, es tracta de productes d'alt valor i ensenyes com Gucci, Stella McCartney, Prada, Hermès, entre d'altres, han llançat els seus serveis directament al seu canal de venda o en aliança amb plataformes especialitzades.

En alta joieria i rellotgeria, a Espanya el primer exponent ha estat el grup Rabat, que el mes de març passat va llançar el seu servei 'Rabat Pre-Owned & Vintage' pensat per oferir a col·leccionistes i amants de l'alta joieria la possibilitat de redescobrir rellotges. Segons va detallar la firma, els valors clau d'aquesta proposta es basen en la transparència i en l'ètica a tot el procés d'adquisició de les peces, així com en el manteniment oficial, la legitimitat i l'autenticitat certificada.

L'anàlisi apunta que l'objectiu passa per impulsar l'economia circular i la sostenibilitat, permetent als col·leccionistes gaudir de rellotges de col·lecció i vintage en les mateixes condicions que quan es van manufacturar. L'auge de la segona mà en alta rellotgeria i joieria també han estat protagonitzats per ensenyes com Watches of Switzerland, amb programes que permeten que articles exclusius amb un cicle de vida sense caducitat puguin passar d'unes mans a d'altres, o Bucherer, que va apostar per fer aquest salt en constatar que clients i compradors mostraven interès per rellotges atemporals. Rolex va anunciar el seu propi servei el desembre de 2022.

A escala global, segons dades recollides per Statista, el 'pre-owned' seguirà a l'alça i el segment que més creixerà entre 2024 i 2029 serà el de la moda, seguit de l'electrònica i els mobles. El mercat de segona mà està en plena expansió, no només en moda, sinó també en sectors com a tecnologia, decoració de la llar|casa i productes de luxe, oferint solucions més sostenibles i accessibles a consumidors conscients i que també busquen un estalvi.

Aquesta política, molt arrelada en l'automoció, ha demostrat la seva eficàcia davant la pirateria i les xarxes de falsificació que tant impacte té en alguns sectors, a través de la implicació de les mateixes|pròpies marques i de les seves xarxes de distribució, posant en relleu que l'economia circular genera elements virtuosos més enllà de la sostenibilitat.