Joguines per educar en la sostenibilitat, basats en tecnologies com la intel·ligència artificial (IA) i tendències en xarxes socials protagonitzen les novetats i tendències per a aquest Nadal.

Així ho va constatar Famosa, que va celebrar aquest dimarts el seu primer fòrum de tendències, titulat 'Tendències en joguines per a Nadal 2024', per tal d'explorar en profunditat les línies que marcaran el rumb del sector de la joguina aquest Nadal i el proper any.

La indústria de la joguina es troba en constant evolució, actuant com un termòmetre social que mesura i reflecteix els canvis culturals i les tendències socials. Les joguines no només entretenen, sinó que també eduquen i transmeten valors fonamentals als més petits, explica Famosa, que impulsa aquest fòrum "conscient d'aquesta responsabilitat i com a líder al sector joguinaire". .

Durant l'esdeveniment, experts en el sector, com Irene Sotillo, directora de Màrqueting de Famosa; Clara Blasco, Design & Trend Researcher en AIJU (Institut Tecnològic de Producte Infantil i Lleure); Pablo Busó, User research Area Manager en AIJU; Susana Revuelta, gerent de màrqueting a Ecoembes; i María Gómez, Head of strategy a Initiative (IPG Mediabrands), van presentar les quatre tendències clau que estan modelant el futur de les joguines, subratllant la importància del joc com a eina educativa i de transmissió de valors.

En paraules de Sotillo, "en Famosa entenem el joc com una cosa que va molt més enllà de l'entreteniment; és una eina fonamental per a l'educació i el desenvolupament integral dels nens. A través d'aquest primer fòrum, donem a conèixer les tendències que marcaran el pròxim Nadal i l'any 2025, i exposem com continuem innovant per adaptar-nos a les necessitats de les noves generacions. El nostre compromís és crear joguines que fomentin valors, impulsin la creativitat i acompanyin als nens en un món en constant evolució".

En aquest esdeveniment es van revelar les quatre tendències clau en joguines per a aquest Nadal i propers mesos: joguines per educar en la sostenibilitat i cura del medi ambient, joguines basades en noves tecnologies com la IA, nines relacionades amb la tendència #GetReadyWithMe i joguines per al target kidults.

SOSTENIBILITAT

"La sostenibilitat s'ha convertit en un tema central en la societat actual, amb un impacte significatiu en les generacions més joves. Més enllà dels productes per si mateix, les joguines són una eina clau per educar i conscienciar els nens sobre la importància del reciclatge i la cura del medi ambient. A través del joc, els nens poden aprendre valors essencials de responsabilitat ecològica, entenent com les seves accions contribueixen a cura del planeta. Les joguines que promouen pràctiques sostenibles no només entretenen, sinó que ajuden a formar una consciència ambiental des de primerenca edat, establint les bases per a una societat més compromesa amb l'entorn," argumenten des de l'empresa.

"El joc per als nens és la manera d'assimilar valors, aquests valors que els serviran com a adults. Introduir la conservació de la naturalesa en edats primerenques amb hàbits com el reciclatge quotidià és la manera més senzilla d'introduir els hàbits", va apuntar Revuelta.

Així, el nou Nenuco Care & Recycle arriba amb un enfocament educatiu i sostenible, acompanyat d'accessoris per a la cura, alimentació i atenció mèdica, a més de tres contenidors de reciclatge. Els accessoris estan dissenyats per separar-se en diferents parts i classificar-se als contenidors corresponents, fomentant l'aprenentatge sobre reciclatge. Amb un disseny floral a la seva roba i una col·laboració especial amb Ecoembes, aquest Nenuco combina diversió, cura i consciència ambiental.

FungiPot combina tecnologia i naturalesa per oferir als nens una experiència educativa i divertida en cuidar i veure créixer una planta real. Equipat amb sensors que monitoren humitat, temperatura i llum, aquest dispositiu interactiu ensenya sobre la cura de les plantes de forma pràctica, mentre els entreté amb 7 jocs virtuals i 3 nivells de desafiaments. Adaptable per a interiors o exteriors, inclou tot el necessari per començar: llavors, substrats, una pipeta i guies de plantació, convertint el creixement de la planta en una emocionant aventura de jardineria.

Feber Ecohouse és una caseta infantil que compleix amb un doble objectiu. A més d'estar fabricada amb plàstic reciclat, la seva proposta de joc es basa a educar sobre hàbits sostenibles i apropar la naturalesa als nens. Inclou dues papereres de reciclatge, suport per a testos de jardineria urbana i eines, dipòsit d'aigua per recollir l'aigua de la pluja, molí de vent, panell solar d'imitació, niu i menjadora per a ocells.

TECNOLOGIA

"La tecnologia s'ha convertit en un element clau en el dia a dia de les famílies, i Famosa subratlla que ha sabut integrar aquesta realitat a les seves joguines, combinant la innovació amb l'essència del joc tradicional. Aquest enfocament no busca tecnificar el joc, sinó enriquir-lo mitjançant opcions interactives que amplien les possibilitats de diversió i aprenentatge, sempre respectant el desenvolupament natural dels nens. Els productes estan dissenyats per oferir experiències versàtils que s'adapten a diferents estils de joc, permetent que els nens gaudeixin tant de rols clàssics com d'alternatives que incorporen tecnologia de manera opcional. D'aquesta manera, reforça el seu compromís amb la innovació, proporcionant eines que potencien la creativitat i el desenvolupament infantil sense perdre els valors essencials del joc," diuen des de Famosa.

"En els últims 5 anys el consum de mitjans digitals per part dels nens s'ha incrementat de forma exponencial (+21% ús diari de xarxes socials, +51% de 'gaming' i +23% consum diari de vídeo online). Aquest canvi de comportament s'està començant a percebre com una amenaça per part dels pares i educadors, entre altres, que acusen una pèrdua de capacitat d'atenció i falta de creativitat a conseqüència d'aquest auge de l'ús de la tecnologia. En aquesta línia des d'IPG Mediabrands el que recomanem per a les marques és fer un ús responsable de la tecnologia. El cas de l'Oso Poe és un bon exemple d'ús apropiat, on la intel·ligència artificial serveix per potenciar la creativitat en lloc d'anul·lar-la", va apuntar Gómez.

Oso Poe és un innovador os contacontes, amb intel·ligència artificial segura per a nens, que cregui històries úniques a partir d'idees personalitzades. Amb l'aplicació gratuïta PLAi AI Story Creator, els usuaris poden triar les característiques de la seva història ideal, que Poe transforma en contes originals. Dissenyat per a totes les edats, Poe fomenta la creativitat, permet guardar i organitzar històries en una biblioteca digital i ofereix l'opció d'escoltar-les amb o sense dispositiu.

Per la seva part, Nenuco, Juguem a Endevinar? és un ninot interactiu amb tecnologia de reconeixement de veu que pot endevinar el que el nen està pensant. En girar la bola del món i triar un dels dibuixos, Nenuco començarà a fer preguntes per intentar endevinar què està pensant. Nenuco Smart School és el primer Nenuco amb taula de llum multicolor i accessoris translúcids. Inclou tots els accessoris necessaris per muntar una escola sensorial a casa i jugar a ser professora.

XARXES SOCIALS

"Lligat a l'ús primerenc de les xarxes socials, s'ha observat com les tendències actuals influeixen en el joc i la creativitat dels més petits. En aquest context, les joguines poden exercir un paper clau en canalitzar aquesta influència cap a un entorn lúdic, on els nens puguin explorar la seva imaginació de manera saludable i adequada per a la seva edat. Aquest enfocament permet que el joc continuï sent una eina per fomentar la creativitat i l'expressió personal, mantenint el benestar i el desenvolupament integral dels nens com a prioritat," expliquen.

"En l'actualitat, les xarxes socials s'han convertit en un escenari clau per detectar tendències i modes que poden traduir-se en nous desenvolupaments de joguines mostrant les aspiracions i conductes infantils. La indústria de la joguina ha d'aprofitar aquesta oportunitat de forma responsable. Els productes deuen ésser apropiats per a l'edat i promoure missatges positius, evitant fomentar estereotips o enfocaments superficials sobre l'aparença," apunten des d'AIJU.

Amb Nancy Air Style es podran crear una infinitat de pentinats gràcies a eines de bellesa amb què es podrà modelar el cabell|pèl de Nancy de fins a cinc maneres diferents: des d'assecar-lo i raspallar-li els cabells fins a arrissar-se'l i crear-li formes úniques. El millor de tot és que Nancy té un cabell especial flexible, per la qual cosa tots els seus pentinats es quedaran intactes. Per la seva part, Nancy Beauty Fridge recrea una rutina de cura facial i capil·lar completa.

"Les generacions Millennial i Z han protagonitzat una reivindicació de la nostàlgia que les distingeix de les seves predecessores. Així mateix, s'han convertit en àvids consumidors i col·leccionistes de joguines de la seva infantesa i/o adolescència, superant en aquest aspecte a les generacions anteriors. Aquest fenomen reflecteix un desig latent de mantenir una connexió duradora amb el seu 'nen interior' i de preservar l'alegria i la llibertat associades amb la infantesa. Els denominats 'kidults' busquen productes que els permetin reviure records i mantenir viva aquesta essència juvenil, generant una tendència creixent al mercat joguinaire. Aquesta inclinació no només demostra un interès pels objectes lúdics, sinó també una recerca d'experiències que aportin benestar emocional i una evasió de les responsabilitats quotidianes de la vida adulta", prossegueixen en Famosa.

En aquesta línia, ha reeditat la icònica nina Chabel dels 80 i 90. L'edició Chabel High School manté el disseny original de 1989 en vestimenta i accessoris. A més, després de l'èxit de 'Nancy, un dia sent Aitana' que va esgotar existències el Nadal passat, aquesta nova versió vesteix un exclusiu conjunt dissenyat per Jcpajares, reflectint l'estètica moderna d'Aitana a l'escenari. La nina inclou detalls com tatuatges idèntics als de la cantant, accessoris característics i un certificat d'autenticitat, convertint-la en una peça de col·leccionista.

El Joc Grand Prix és un joc de taula familiar basat en el mític programa de TV Grand Prix. Producte oficial amb 6 jocs famosos del programa. L'objectiu és aconseguir guanyar més nombre de proves i obtenir més puntuació que l'equip contrari.

La Nancy Col·lecció Frida Kahlo, amb llicència oficial, és una reedició dissenyada per capturar l'aparença i personalitat de la icònica pintora. La nina llueix un vestit inspirat en l'estil tehuano, amb una faldilla llarga floral, enagos, brusa negra sense mànigues , xal vermell amb serrells i un tocat floral al seu cabell recollit en trenes. Feta a mà a Espanya, destaca per la seva qualitat i detalls, i inclou un certificat d'autenticitat i número de sèrie, convertint-la en una peça imprescindible per a col·leccionistes.

Finalment, Stitch FX és l'adorable peluix alienígena de Disney, amb el seu suau pelatge blau, els seus grans ulls i la seva antena, el company perfecte per a fans de Lilo & Stitch de totes les edats. Té sons i reaccions, a més de detalls realistes i colors vibrants.

"Aquestes tendències són en les que s'han basat les novetats d'aquest Nadal de Famosa, un període per al qual també s'ha dissenyat una campanya específica presentada en exclusiva en l'esdeveniment i que es podrà veure en diferents plataformes digitals. Aquest nou espot pivota entorn de la creativitat dels nens i el desenvolupament de les seves capacitats a través del joc, mostrant com tot és possible amb una joguina," van concloure.