En el marc de la Setmana de la Internacionalització que promou Acció des del World Trade Center de Barcelona, ElNacional.cat parla amb Josep Maria Campanera, agent internacionalitzador amb una llarga carrera a les seves esquenes de més de quaranta anys, des del món de les cambres passant pel tèxtil i el metal·lúrgic on, en aquests moments, treballa. Des de Plametall, l'òrgan externalitzador de la Unió Patronal Metal·lúrgica, analitza els negocis econòmics des del punt de vista de l'exportació de les empreses catalanes i com afecta la crisi econòmica actual.

La pandèmia per la covid ha marcat negativament les exportacions de les empreses catalanes?

Depèn de com t'ho miris. Aprens a diversificar i també ha servit perquè molts països en vies de desenvolupament on hi ha grans oportunitats de negoci, es posin al dia en termes de digitalització i el treball conjunt i en paral·lel que podem fer sigui més enriquidor. D'altra banda, hem redreçat les exportacions amb un canvi de model comercial que passa per fer més entrevistes virtuals i fa que mantinguis els vincles fora dels dies que estàs de forma presencial al país final.

Una altra cosa seria la guerra d'Ucraïna...

Sí, la mateixa OCDE ja ha dit que el PIB en termes generals de la Unió Europea perdria un 1% aquest 2022 de mitjana, no cal parlar si entrem en els casos concrets de cada país. Una guerra com aquesta, sense cap mena de dubte no afavoreix ningú. Com tampoc certes polítiques actuals dels estats, sense anar més lluny el trencament que va fer el president espanyol Pedro Sánchez amb les relacions amb Algèria a favor del Marroc. No només es tracta d'assegurar-se el gas, que de moment és així però veurem un futur. També els negocis que s'han quedat a mig camí per culpa d'aquesta decisió.

Si posem la mirada de forma escalada, el primer mercat potencial dels catalans és l'espanyol?

Novament, et diria que depèn de com t'ho miris. Es tracta de no posar tots els ous a la mateixa cistella i sabem que el mercat nacional espanyol és limitat, tot i que també interessant. Ara bé, et diria que França és més interessant i aquí és on posa totes les mirades qualsevol empresari quan comença per primer cop la seva externalització. Només mirant a nivell quilomètric, estàs més aprop de certes regions franceses que d'Andalusia o Extremadura. Posteriorment vindria la conca Mediterrània, el conjunt de la Unió Europea i, finalment, la resta del món.

"Països com Ghana o el Senegal són realment interessants"

I en aquest món canviant, quines oportunitats esteu veient?

Et sorprendries però, ara mateix, irromp amb força l'Àfrica occidental. Països com Ghana o el Senegal fa quatre dies sabíem que estaven per aquest continent, però amb prou feines sabíem situar-los de forma més precisa. Els catalans i catalanes han sabut entrar en aquesta mena de mercats de forma progressiva i s'han de tenir molt en compte perquè ara comencen a desenvolupar-se industrialment.

Accio
Acció

Enguany, amb la UPM viatgeu des de Cuba o Israel fins l'Índia, el Vietnam o el Kazahsktan. Quin és el viatge més estrambòtic amb què t'has trobat mai?

Anècdotes n'hi ha moltes, però em quedaria amb els viatges que feia fa dècades al sud-est asiàtic. Abans, aquesta mena de missions comercials podien allargar-se fins a tres setmanes o un mes, ara una setmana ja és massa i tot!

"L'empresari català sap el que vol"

Quin seria el producte més interessant que té a exportar Catalunya ara mateix?

Uns anys enrere et diria que l'automoció, però amb la crisi de Nissan o la baixada en general que ha experimentat aquest sector amb la crisi dels microxips ja no és la capdavantera. Actualment, Catalunya és molt potent en termes de maquinària, el metall, i també la química. Els catalans i les catalanes sempre han anat per davant de la resta de comunitats espanyoles amb les aspiracions exportadores. Malgrat tenir més importació, liderem l'altra cara de la moneda.

Heu recuperat les missions presencials que es van interrompre amb la pandèmia, l'empresari sap el que vol quan viatja?

Sí, per això els viatges que plantegem compten amb una agenda personalitzada de contactes, una persona especialitzada i coneixedora de la zona, un pla estratègic i molts altres elements que no es poden replicar en un col·lectiu. També m'agradaria destacar la importància de les fires com el nexe de connexió de tot el negoci que, en aquests moments, també ha pres protagonisme per la irrupció de la tecnologia i com donar la millor carta de presentació de tots nosaltres.