L'aeroport del Prat ha experimentat un creixement molt important en el nombre de passatgers i d'operacions en els darrers anys, que l'ha situat com un dels principals aeroports d'Europa continental i el segon de l'Estat espanyol en termes absoluts. L'increment del 16,1% en el primer trimestre del 2016, superior al de conjunt de la xarxa d'Aena i del seu principal competidor, l'aeroport de Madrid-Barajas, mostra les àmplies expectatives de futur de l'aeroport de Barcelona que, des de la seva ampliació amb la inauguració de la T1 el 2009, pretén esdevenir un hub internacional del sector aeronàutic. Tot i això, l'aeroport barceloní encara no està prou ben connectat en transport públic amb la ciutat ni, menys encara, amb les principals ciutats de Catalunya.
Es tracta d'un greuge històric que no es correspon amb la demanda creixent de l'aeroport, que ha assolit el seu récord de passatgers amb 39,7 milions d'euros el 2015, un 5,7% més que l'any anterior, amb diferències interanuals de fins el 12,7% i el 8,1% de novembre i desembre, respectivament. El passat mes de gener, amb l'estrena de la Línia 9 Sud, es va aconseguir una millora substancial de la mobilitat Barcelona-aeroport però clarament insuficient pel que fa als temps de desplaçament i a la connectivitat amb el centre de la ciutat. Durant la inauguració de l'obra, que va ser sufragada en la seva totalitat per la Generalitat, es va reobrir el debat sobre la manca d'inversió de l'Estat en la connexió ferroviària amb l'aeroport.
El transport a l'aeroport, incomplet
La connexió amb transport públic des de o a l'aeroport és encara insuficient, sobretot pel que fa a la demanda associada a la mobilitat, als temps per arribar-hi i el cost del desplaçament. Amb la L9 Sud, es pot arribar a les dues terminals des del centre de Barcelona en quasi bé una hora, havent de fer almenys un transbord i amb un cost de 4,50 euros pels que viatgen amb bitllet senzill o T-10. El servei d'autobús, l'Aerobus, és més directe però més car en comparació amb la nova línia de metro, amb un preu de 5,90 euros. Per la seva banda Rodalies Renfe, que només arriba fins la Terminal 2, triga 29 minuts i, això sí, amb un bitllet integrat en la xarxa metropolitana.
Vista l'oferta de transport públic, no hi ha cap servei que permeti un desplaçament ràpid entre el centre de Barcelona i les dues terminals i que alhora estigui integrat en el preus de la xarxa TMB i no està previst que n'hi hagi en un futur. El tren llançadora entre Passeig de Gràcia i la Terminal 1 de l'Aeroport del Prat que va anunciar la ministra de Foment, Ana Pastor, el gener de 2015 tampoc estarà integrat a la xarxa i el seu control recaurà en un operador privat, que sufragarà la majoria del cost de la nova infraestructura, pressupostada en 210 milions d'euros. La situació de l'aeroport barceloní contrasta amb la de Madrid-Barajas, on les quatre terminals estan connectades per ferrocarril, metro i autobús amb un preu molt més econòmic: 2,60€ el bitllet senzill.
Augment de l'oferta
Amb tot, les mancances del transport públic han quedat al marge de l'augment del nombre de passatgers i de les operacions, que van arribar fins les 288.878 el 2015, un 1,8% més si es compara amb les xifres de fa un any. Recentment, Korean Airlines ha anunciat que tornarà a operar a l'Aeroport del Prat amb un vol setmanal amb destinació a Seül. Aquest no és un cas aïllat pel que fa a les operacions internacionals. A principis de març, Delta Airlines va fer públic que a partir de juny operarà dos vols diaris a Nova York i, per la seva banda, Norwegian Airlines, la tercera companyia low-cost d'Europa, també ampliarà la seva oferta amb la creació de nous enllaços amb Edimburg i Manchester que s'implementaran progressivament a partir de finals d'abril.
Pel que fa a les companyies ja consolidades a l'aeroport, Vueling ha destacat especialment: va transportar pràcticament 25 milions de passatgers i un total de 172.571 operacions el 2015. En aquest període, l'aerolínia amb seu a Barcelona va incrementar el trànsit de passatgers en un 15%, amb la implementació de 90 noves destinacions i l'augment de les freqüències en unes altres 200.
L'aterratge d'Amazon
En paral·lel a l'auge del nombre d'operacions i de passatgers, el transport de mercaderies el 2015 també va pujar un 14,1% en termes interactuals fins arribar a les 117.000 tonelades transportades des de l'aeroport barceloní. Les expectatives en aquest sector també són molt positives, més encara després que Amazon anunciés la compra de 15 hectàrees de terrenys de l'Institut Català del Sòl (Incasòl) al Prat de Llobregat en els que obrirà un gran centre logístic per atendre la demanda del sud d'Europa.
Perquè l'empresa nord-americana aterrés a Barcelona, hi van haver condicions com l'adequació urbanística amb la creació d'accessos pel aquest nou centre logístic o la posada en funcionament de la L9 sud del metro, que va entrar en funcionament el passat 12 de febrer després de més de deu anys d'obres, fet que corrobora que el transport no només connecta, sinó que atrau noves inversions.